- Geografi ; natur og
klima ; demografi ;
historie ; krige ; kultur ; kunst ; film
; musik ; politik ;
politiske partier ; forsvar ;
fredsbevægelser ; religion ; sociale forhold ; uddannelse og
økonomi.
- Geography; Nature and climate; Demography; History; Wars;
Culture ; Art; Film; Music; Politics; Political parties ; Defense;
Peace movements; Religion; Social conditions ; Education and
Economics.
- Géographie; Nature et climat; Démographie;
Guerres; Histoire; Culture ; La musique; Politique; Partis
politiques ; La défense; Mouvements de paix; Religion;
Conditions sociales ; Éducation; Économie et commerce
des armes
-
Eritreas våbenhandel
- Eritreas
våbenfabrikker,
våbenhandel og
våbentransporter: / Weapon Factories, arms trade and
-transport / Les fabriques d'armes, le commerce des armes et de
transport / Las fábricas de armas, tráfico de armas y
-transporte / Waffenfabriken, Waffenhandel und Verkehr:
- Rustningskontrol:
- Human Rights in Countries of Concern.
Human Rights and Democracy: The 2014 Foreign & Commonwealth
Office Report Presented to Parliament by the Secretary of State for
Foreign and Commonwealth Affairs.
- London: Foreign and Commonwealth Office, 2015.
- Eritrea har været i krig siden 2008.
/ Eritrea has been at war since 2008.
/ L'Erythrée a été en guerre depuis 2008.
/ Eritrea ha estado en guerra desde 2008.
/ Eritrea ist seit 2008 im Krieg.
- Fabrikker:
- Handel:
- Eksport af våben til ...
- In February 1999 Security Council resolution 1227 strongly
urged 'all States to end immediately all sales of arms and
munitions to Ethiopia and Eritrea' due to the border conflict
between the two states. In May 2000 the Security Council replaced
this non-binding statement with a mandatory arms embargo.
In March 1999, in reaction to the war between Ethiopia and Eritrea,
the Council of the European Union adopted Common Position
1999/206/CFSP imposing an arms embargo on Ethiopia and Eritrea. The
embargo expired on 31 May 2001 as acknowledged in Common Position
2001/215/CFSP
- Våbenhandel til Eritrea var lovlig indtil 2009, hvor der
iværksættes FN og EU Våbenembargoer mod
Eritrea:
- FN's Sikkerhedsråds resolution 1907 2009.
/ UN Security Council resolution
1907 2009
- Resolutionen er tilsyneladende ikke oversat tiil dansk.
- Folketinget, Europaudvalget:
Rådsmøde (almindelige anliggender og
udenrigsanliggender) den 22.-23. februar 2010
'Forslag fra Kommissionen til Rådets afgørelse om
indførelse af visse specifikke restriktive foranstaltninger
mod Eritrea på grund af landets støtte til
bevæbnede grupper i Somalia og
dets grænsestrid med
Djibouti
Den 23. december 2009 vedtog FN’s Sikkerhedsråd endnu
en resolution 1907 (2009), som iværksætter
restriktioner over for Eritrea, som er begrundet i landets
involvering i konflikten i Somalia. Resolutionen indfører en
våbenembargo mod Eritrea og pålægger alle lande
at inspicere skibe og fly, og alle forsendelser til og fra Eritrea
på deres territorium, inklusiv havne og lufthavne,
såfremt der er mistanke om at forsendelsen indeholder
genstande, som er forbudt i henhold til resolutionen eller i
henhold til den generelle og fuldstændighed
våbenembargo for Somalia i henhold til paragraf 5 i
FN’s Sikkerhedsrådsresolution 733 (1992) og udbygget og
tilføjet i efterfølgende resolutioner.'
- Report of the Monitoring
Group on Somalia and Eritrea Report of the Monitoring Group on
Somalia and Eritrea pursuant to Security Council resolution
2111 (2013).
'Paragraphs 5 and 6 of Security Council resolution 1907 (2009)
require all Member States to take the measures necessary to prevent
the sale or supply to Eritrea by their nationals or from their
territories or using their flag vessels or aircraft, of arms and
related materiel of all types, including weapons and ammunition,
military vehicles and equipment, paramilitary equipment and spare
parts for the aforementioned, and technical assistance, training,
financial and other assistance, related to the military activities
or to the provision, manufacture, maintenance or use of these
items, whether or not originating in their territories.'
- Eksport af våben til Somalia .
- Import af våben, ifølge SIPRIs Arms Transfers Database,
fra Bulgarien,
Etiopien, Finland, Hviderusland,
Israel, Italien, Kina,
Rusland, Storbritannien, Tyskland og
Ukraine.
- Transport
- Bekendtgørelse om
transport af våben mv. mellem tredjelande:
I medfør af våbenlovens § 7 a, stk. 1 og 4, og
§ 10, stk. 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 704 af 22. juni
2009, samt BEK nr 177 af 02/03/2011, fastsættes
følgende:
§ 1. Det er forbudt at transportere de i stk. 2 nævnte
våben mv. mellem tredjelande, når transporten sker til
et af følgende lande: Eritrea.
- Se også:
- Se tillige: Våbenhandel i:
Afghanistan ; Albanien ; Algeriet ;
Andorra ; Angola ; Antigua & Barbuda ; Argentina ;
Armenien ; Australien ; Aserbajdsjan ;
Bahamaøerne ; Bahrain ;
Bangladesh ; Barbados ;
Belgien ; Belize ; Benin ;
Bhutan ; Bolivia ; Bosnien-Hercegovina ; Botswana ;
Brasilien ; Brunei Darussalam ;
Burkina Faso ; Burundi ;
Cambodia ; Cameroun ; Canada ; Den
centralafrikanske republik ;
Chile ; Colombia ; Comorerne ;
Republikken Congo ; Costa Rica ;
Cuba ;
Cypern ; Danmark ; Den demokratiske republik Congo ; Dominica ; Den
dominikanske republik ; Ecuador ; Egypten ; El Salvador ;
Elfenbenskysten ;
Eritrea ; Estland ; Fiji ;
Filippinerne ; De forenede arabiske
emirater ; Frankrig ; Færøerne ; Gabon ;
Gambia ; Georgien ; Ghana ;
Grenada ; Grækenland ; Grønland ; Guatemala ;
Guinea ; Guinea-Bissau ; Guyana ;
Haiti ; Holland ; Honduras ;
Indien ; Indonesien ; Irak ; Iran ;
Irland ;
Island ; Jamaica ; Japan ;
Jordan ; Kap Verde ; Kazakstan ;
Kenya ; Kirgisistan ; Kiribati ;
Kosovo ; Kroatien ; Kuwait ; Laos
; Lesotho ; Letland ;
Libanon ; Liberia ; Libyen ;
Liechtenstein ; Litauen ; Luxembourg ; Madagaskar ;
Makedonien ; Malawi ; Malaysia ;
Maldiverne ; Mali ; Malta ;
Marokko ; Marshalløerne ;
Mauretanien ; Mauritius ;
Mexico ; Mikronesien ; Moldova ;
Monaco ; Mongoliet ; Montenegro ;
Mozambique ; Myanmar / Burma ;
Namibia ; Nauru ; Nepal
; New Zealand ; Nicaragua ;
Niger ; Nigeria ; Nordkorea ;
Norge ; Oman ; Pakistan ;
Palau ; Palæstina ; Panama ;
Papua Ny Guinea ; Paraguay ; Peru ;
Polen ; Portugal ; Qatar ;
Rumænien ; Rwanda ; Saint Kitts & Nevis ; Saint Lucia ;
Saint Vincent & Grenadinerne ;
Salomonøerne ; Samoa ; San Marino ; Sao Tomé & Principe ; Saudi-Arabien ;
Schweiz ; Senegal ; Serbien ;
Seychellerne ; Sierra Leone ; Singapore ;
Slovakiet ; Slovenien ; Spanien ; Sri
Lanka ; Sudan ; Surinam ;
Sverige ; Swaziland ; Sydafrika ;
Sydkorea ; Sydsudan ; Syrien ;
Tadjikistan ; Taiwan ; Tanzania ;
Tchad ; Thailand ; Tjekkiet ;
Togo ; Tonga ; Trinidad og Tobago ; Tunesien ;
Turkmenistan ; Tuvalu ; Tyrkiet ;
Uganda ; Ungarn ; Uruguay ; USA
; Usbekistan ; Vanuatu ;
Vatikanstaten ; Venezuela ; Vietnam ;
Yemen ; Zambia ; Zimbabwe ;
Ækvatorial Guinea ;
Østrig ;
Østtimor.
Send
kommentar, email eller søg i
Fredsakademiet.dk