Det danske Fredsakademi

Kronologi over fredssagen og international politik 6. April 2011 / Time Line April 6, 2011

Version 3.0

5. April 2011, 7. April 2011


04/06/2011
The Killing of Bernardo Rios
http://forusa.org/blogs/for/peace-community-member-gunned-down/8658
On March 22, Bernardo Rios, of the Peace Community of San José de Apartadó in Colombia, was gunned down by a group of men known locally as paramilitaries, less than a mile from a military checkpoint. The same day, in different Colombian towns, two community leaders working to reclaim their stolen lands were also killed by alleged paramilitaries.
These deaths are a sharp reminder that, despite widespread assertions that paramilitary activity no longer exists in Colombia, such groups and their successors continue to operate, often in heavily militarized localities.
The suffering Bernardo's death has caused for his partner and young children, all members of the Peace Community of San José de Apartadó, are also poignant reminders of the continuing problems associated with Colombia's internal displacement crisis.
Since the Peace Community was founded in 1997, 195 Peace Community members have been killed — yet there have been only two low-rank army officers and paramilitary men convicted.

04/06/2011
Free Gaza Movement, Danmark
Af: I. Hansen
I sommeren 2010 var jeg første gang på Vestbredden for at arbejde som fredsvagt under International Solidarity Movement; en organisation af frivillige, der arbejder i solidaritet med den palæstinensiske civilbefolkning i særligt udsatte besatte områder. International Solidarity Movement arbejder ud fra en ikke-volds politik og derfor hovedsageligt med observations- og dokumentationsarbejde i samarbejde med palæstinensiske lokalgrupper og krydser fra tid til anden veje med andre internationale organisationer og israelske aktivistgrupper.
Her i landet er jeg frivillig i Free Gaza Movement, Danmark. Det er den danske afdeling af Free Gaza Movement, som med sine sejladser bryder den israelske blokade af Gaza for at gøre det internationale samfund opmærksom på de fatale konsekvenser den ulovlige blokade har for Gazas civilbefolkning og hvilke omkostninger den israelske besættelse af Vestbredden har for den palæstinensiske befolkning.
Mine ophold på Vestbredden har været både oplysende, voldsomme og livsbekræftende men vigtigst har de givet et indblik i en indviklet konflikt og en forståelse for, hvor vigtigt frivilligt og humanitært arbejde bliver, når internationalt politisk ansvar ignoreres.
Land for fred
Vi sidder sammen i Østjerusalem på gaden under figentræet i skumringen og lytter til aftenbønnen; der messes fra et tårn i nærheden, henover en gudsforladt by, henover en gudsforladt gade, hvor folk sidder og gruer for, hvordan natten skal forløbe. I morgen står jeg på den samme gade til de palæstinensiske beboeres ugentlige demonstration med israelske aktivister og internationale og køber en trøje, hvorpå der står trykt den tanke, der netop strejfede mig, da jeg sad sammen med beboerne aftenen før: ’Der er intet helligt i en besat by’, fordi jeg i aften ser og hører om så meget forfærdeligt. Om lidt begynder de ortodokse jødiske bosættere at råbe af os fra deres side af gaden, fra det hus de et år forinden har smidt palæstinensiske familier ud af, og folk ved, at natten bliver lang.
I Sheikh Jarrah står jeg første gang ansigt til ansigt med en af de mest omdiskuterede og langtrukne konflikter i nyere tid, og her står spidsen af konflikten for første gang rigtig klart tegnet op for mig. Her er to stridende parter delt af en gade. På den ene side sidder vi foran de palæstinensiske huse i en slidt sofa og på nogle plasticstole, og på den anden side ligger et tidligere palæstinensisk hus, som sidste sommer blev ryddet af det israelske militær og besat af en gruppe ortodokse jøder. Huset ligner nu mest af alt en fæstning; omringet af stakit, lukket af en jernlåge, i to-tre etager med høje pæle på taget sat i et mønster og med det israelske flag vajende på toppen ved siden af et kæmpe spot bosætterne bruger til at blænde de frivillige, der sidder på vagt for familierne om natten. Siden det hus blev besat, har der jævnligt været optøjer i nabolaget, der synes hærget og skrøbeligt under det massive pres, der hviler på det. Siden den israelske stat blev oprettet og bygget på ruinerne af tidligere palæstinensiske landsbyer, er Østjerusalem, som så mange andre steder, blevet revet og flået i. Jerusalem lider ligesom dets indbyggere lider både i øst og vest, og militær, geværer, daglig patruljering og uro er hverdag for beboerne i Sheikh Jarrah. Derfor sidder der frivillige udstyret med videokameraer døgnet rundt i sofaen foran husene. De skal kunne dokumentere, hvad der er sket i løbet af dagen, når det israelske politi bliver tilkaldt af bosætterne.
En anden frivillig og jeg modtager et opkald sent en aften, da vi er på vagt i Sheikh Jarrah. Vi går straks imod den gamle bydel ved Herods Gate og finder aktivister og frivillige siddende med syv nu hjemløse palæstinensiske familier på gaden foran deres hus. Her har de siddet i et døgn allerede. Natten forinden kom de hjem fra bryllup og fandt deres hjem stormet af det israelske militær og besat af deres jødiske naboer. Det er mørkt nu, og de sidder på række langs deres hjem; gamle, helt unge, mødre og fædre med deres små børn sovende i skødet. Nogle soldater står og spærrer for hoveddøren og åbner kun, når der kommer flere bosættere til med deres pakkede tasker og soveposer på ryggen. De fleste familiemedlemmer sidder bare stille på gaden og har opgivet at diskutere med soldaterne, men en gammel mand rejser sig op hver gang nyankomne bliver lukket ind i hans hjem og protesterer grædefærdig. En mand fortæller os, at familierne den samme morgen har været i retten i Jerusalem, som anerkendte deres ret til at vende hjem til deres hus. Da familierne kom tilbage med en skriftlig kendelse i hånden, nægtede militæret dem igen adgang til deres hjem. I den israelske stat forholder det sig naturligvis som i andre demokratiske stater, at øverste instans i samfundet udgøres af domstolen, dog ser situationen ganske anderledes ud i praksis. I praksis kan militæret gøre lige hvad de vil, og det gør de med støtte fra staten, der ignorerer sit ansvar i forhold til menneskerettigheder og internationale love. Familierne sidder foran deres hus i tre døgn uden at få adgang og venter på, at deres sag skal blive behandlet i en højere ret, og da jeg tager fra Palæstina to uger efter, er de fortsat hjemløse.
Etnisk udrensning
En af de første aftener i Ramadan bliver en frivillig og jeg ringet op af nogle unge israelske aktivister, vi arbejder sammen med i Sheikh Jarrah. De er på vej til Genev, et ørkenområde i det sydlige Israel, hvor en beduinlandsby står til at blive ryddet for tredje gang på to uger. De har brug for folk til at dokumentere hændelserne og hjælpe familierne med genopbygningen af deres hjem. Vi kører i nogle timer og når frem omkring kl. 3 om natten. Der er allerede frivillige fra forskellige hjælpeorganisationer i ørkenen, og os nyankomne bliver budt velkommen og installeret på nogle madrasser ved en skurvogn. Kl. 5.15 vågner jeg, da alle omkring mig begynder at løbe. Mit hjerte hamrer, og den voksende panik iblandt folk når også mig, da vi sammen løber op på en bakke og over den næste bakketop ser omkring 50 israelske grænsepolitimænd komme marcherende på række med deres geværer i hænderne, tåregasbælter om overkroppen og knebler i bælterne. Bag dem kører tre rendegravere. Landsbybeboerne ved, hvad der venter dem, og en mand begynder, med hjælp fra frivillige, selv at rive sit hus ned, der, siden sidste ødelæggelse ugen forinden, kun består af fire pinde og en overliggende presenning. Han bliver stoppet og ført væk af en af politimændene, da de effektivt arbejder sig igennem landsbyen. Et efter et bliver de skrøbelige huse væltet om og smadret af rendegraverne og efterladt som små bunker bestående af en vasketøjskurv, nogle tæpper, en presenning, nogle brædder og lidt service. Politiet former en række og presser beboere og frivillige baglæns væk fra husene, imens mændene i maskinerne bag dem nøgternt udfører det stykke arbejde, de er blevet bestilt til. Der går knapt to timer, og da solen står op, og varmen tager til, er politimændene taget af sted med byens eneste vandtank, efterladende det, der engang var familiernes hjem, som små sørgelige bunker i ørkensandet. Det er første gang, jeg overværer en så omfattende etnisk udrensning, og jeg er dybt chokeret, men det er bestemt ikke en enestående hændelse blot et eksempel på et ofte anvendt redskab i den israelske udrensningsproces, der er blevet benyttet i årtier og stammer helt tilbage fra landets tilblivelse i 1948. Fænomenet bygger, som i sin gruopvækkende og enkelte afvikling, på et ligeså simpelt koncept; vil man fjerne et menneske fra et område, skal man bare fjerne alle kilder til overlevelse; vand, marker og afgrøder og adgang hertil, elektricitet, arbejde, rettigheder, værdighed og hjem.
Spøgelsesbyen
Hebron er den andenstørste by på Vestbredden og ligger syd for Jerusalem. Det tager næsten to timer, i en proppet minibus, i hæsblæsende tempo, over smukke bjerge og igennem olivenlunde at komme dertil fra Ramallah ved adskillelsesmurens store checkpoint Qalandiya, som ligger der, hvor muren grænser op til Jerusalems yderste forstæder. Hebron var engang en af Palæstinas livligste handelsbyer med et travlt og summende centrum. Byen summer stadigvæk af liv i endnu ikke afspærrede områder, når den ikke lider under de mange udgangsforbud indført og kontrolleret af det israelske militær, som holder byen i et jerngreb og under en nu mange år lang besættelse. Til forskel fra andre byer på Vestbredden, hvor bosættelserne er placeret rundt om de palæstinensiske landsbyer, har bosætterne i Hebron placeret sig i byens midte og nogle steder ovenpå de palæstinensiske butikker i centrum. Hebron er tilholdssted for de mest ideologiske og voldelige bosættere på Vestbredden. De er beskyttede af militær og bevæbnede og ikke bange for at skyde eller gå til angreb, alene af den simple årsag at de kan og vil.
I Hebron er der 181 checkpoints. Dem skal man igennem, når man skal på marked og handle, i skole, på arbejde, i moske eller bare ud for at gå sig en tur. I checkpointene kører samme rutine som i andre checkpoints på Vestbredden. Militæret står på vagt i døgndrift med deres geværer og deres spørgsmål til ens færden omkring i byen. De tager pas fra palæstinensere og internationale, og nogle bliver enkelte steder ledt igennem en metaldetektor, imens andre bliver trukket til side og udspurgt eller kropsvisiteret. Det kan tage fem minutter og det kan tage flere timer. Civilbefolkningen i Hebron er under massiv kontrol. Begrænsningerne er omfattende, og man kommer ingen steder, med mindre man tager den ydmygende tur igennem et checkpoint. I Hebron har man fornemmelsen af konstant at være overvåget. Militæret har udkigsposter rundt omkring i byen, og bryder fra tid til anden ind i palæstinensiske huse, samler en hel familien i et enkelt rum, og etablerer en midlertidig udkigspost på husets øverste etage. Ved brug af den og mange andre metoder infiltrerer og ødelægger militæret og bosætterne byen indefra.
a- Shuhada Street har sin begyndelse ved Ibrahimimoskeen og fortsætter langt op igennem Hebron. a-Shuhada Street var engang byens største handelsgade, den udgjorde tilmed en af Vestbreddens store handelscentraler, men nu er hver eneste butik lukket af det israelske militær, og på hver eneste butiks port er der spraymalet en jødestjerne. Gaden er en tom spøgelsesgade og har med sit tragiske udseende givet inspiration til Hebrons andet navn, Spøgelsesbyen.
Kollektiv afstraffelse
Hver weekend er der demonstrationer overalt på Vestbredden. Hver lørdag møder frivillige op i Hebron for at demonstrere sammen med den lokale organisation, der afholder ikke voldelige demonstrationer imod den israelske besættelse og lukningen af a-Shuhada Street.
Til min første demonstration i Hebron får vi tæsk af soldaterne. Vi går sammen med palæstinenserne ned igennem byen til torvet foran den israelske militærbase, hvor over tyve soldater allerede står bevæbnede og klar til at anholde og presse demonstranterne tilbage. Der er sang og dans og taler og stemningen er god og rolig indtil soldaterne påbegynder tilfældige anholdelser og går til angreb på demonstranterne. Grundet en antivold politik lægger de demonstrerende sig ned på jorden og får andre frivillige til at lægge sig over sig for at afværge anholdelser, da de ofte medfører voldelig behandling, timelange tilbageholdelser og forhør, udvisning fra Vestbredden og blacklisting. Soldaterne er overvejende yngre end mange af os demonstranter, og ofte kan jeg se frygt og dårlig samvittighed forplante sig hos enkle og senere vrede og frustration. Jeg ligger på jorden over en frivillig og betragter en helt ung fyr, der står og knuger sit gevær. Sammen med de andre soldater går han til angreb på os på jorden. De sparker, slår nogle i ansigtet med geværer og næver, bider i pigernes arme og vælter demonstranterne rundt på gaden. Det er modbydeligt og tilsvarende angreb sker flere gange over omkring tyve minutter. Fem internationale bliver anholdt, tre af dem udvist, og der er intet vi kan gøre for dem. Når man først er anholdt, er der sjældent meget at stille op.
Forholdene i de besatte områder skræmmer og chokerer alle, der oplever dem på nært hold. I de frivilliges lejligheder rundt omkring på Vestbredden består aftenernes samtaleemner tit af de mange uhyrligheder, der er overgået civilbefolkningen, som vi har overværet og uden stor succes har forsøgt at afværge i løbet af dagen. Den israelske besættelsesmagt benytter sig af en metode, der føles som langsom kvælning. De smider folk ud af deres hjem, tager vand og elektricitet fra de palæstinensiske landsbyer, patruljerer overalt, chikanerer og overvåger. Da jeg sidder i bussen på vej til demonstration i Hebron en dag, kører vi forbi nogle nedskårne olivenlunde. En anden frivillig fortæller, at man, når man møder det pågældende fænomen, med sikkerhed ved, at der ligger en bosættelse i nærheden. Ganske rigtigt - to minutters kørsel derfra dukker der en stor bosættelse op på en bakketop. Det er det israelske militær, der tager ud og hugger olivenlunde ned og forklarer det som en sikkerhedsforanstaltning. De siger, at de vil sikre, at der ikke sidder palæstinensere i træerne i lunden og skyder op på bosættelserne.
Bi’lin habibti
I Bi’lin tæt ved Ramallah skiftes frivillige ligesom i Sheikh Jarrah i urolige perioder, til at holde nattevagt. Bi’lin grænser op til adskillelsesmuren, der nu har taget 60 procent af byens oprindelige landområde, og en massiv bosættelse breder sig i horisonten. I perioder kommer militæret kørende ind i byen om natten og stormer huse og tager folk med sig tilbage til deres base til forhør, søvnløse nætter og kuldetortur. Nogle gange tager de børn med. Befolkningen ligger søvnløse i de perioder af frygt for, om deres hus bliver endevendt den nat og deres brødre, sønner eller ægtemænd bliver taget med. Sidste sommer blev to mænd hentet en nat, og de sidder stadigvæk i fængsel. Deres familier ved ikke hvor og i hvor lang tid. I Bi’lin er der blevet afholdt fredelige, ikkevoldelige demonstrationer hver eneste fredag i over fem år, og flere demonstranter er blevet skudt i den periode. De heldige er overlevet, og efter en lang periode hvor militæret kun har benyttet sig af tåregas og lydbomber og tilfældige uprovokerede anholdelser, skyder de pludseligt med gummibelagte kugler, da demonstranterne bevæger sig tilbage imod byen efter en demonstration. Den slags kugler har dræbt mange mennesker over hele Vestbredden og i Gaza, og det vil de blive ved med.

04/06/2011
IRAQ: Lack of mine maps hampers demining
Http://www.irinnews.org/report.aspx?reportID=92386
BAGHDAD, 6 April 2011 (IRIN) - Lack of detailed mine maps in Iraq and the current political instability have hampered mine-clearance efforts, officials say.
"Iraq is one of the most contaminated countries in the world," Deputy Environment Minister Kamal Hussein Latif said. "It has nearly a quarter of the world's landmines and that has become a heavy legacy hindering economic development and health."
Landmines have been laid in Iraq since the 1960s by various governments fighting pro-independence Kurdish rebels in the north; during the 1980-88 Iraq-Iran war; and in the years prior to the 2003 US-led invasion. "The hardest challenge we face today is that no maps were left from the previous regime for landmines which were planted randomly - and that makes clearance operations very hard," Latif told reporters in Baghdad at a news conference to mark International Day for Mine Awareness and Assistance in Mine Action on 4 April.
Speaking at the same news conference, Daniel Augstburger, chief humanitarian affairs officer at the UN Assistance Mission, said: "Clearance is very slow due to security constraints. The unexploded devices are one of the main principle reasons stopping development in Iraq."
The longer the mines were left in the ground, Augstburger added, the more dangerous they would become to local communities, and the more they would affect agricultural and economic activity.
Iraq joined the Ottawa Convention which bans the use of anti-personnel mines in 2008, committing itself not to use, produce, acquire or export landmines. It also committed to clearing all its landmines by 2018.
However, Latif said Iraq would not be able to meet that target because of insecurity and the lack of professional deminers. Currently, there are only about 2,000 at the Defence Ministry, and 13 private companies.
"If I want to clear all the landmines in the coming 10 years, I need hundreds of specialized companies and 19,000 professional deminers," he said.
According to UN figures [
http://www.iauiraq.org/documents/1333/Landmine%20Factsheet.pdf ]
Iraq's contaminated sites cover an estimated 1,730sqkm and affect around 1.6 million people. Landmines and unexploded ordnance killed or injured an average of two Iraqis every week in 2009, of whom 80 percent were boys and young men aged 15-29. Between 48,000 and 68,000 Iraqis have undergone amputations due to landmine and unexploded ordinances.
In May or June, Latif said, the government will start a national programme to determine contaminated areas and the exact number of the landmines.

04/06/2011
Saying Goodbye to the Peacekeeper Missile
by Senior Airman Lauren Hasinger, Air Force News Service,
F.E. WARREN AIR FORCE BASE, WY. -- The era of the Peacekeeper intercontinental ballistic missile, often credited with helping end the Cold War, is coming to its own close Sept. 19 with the final phase of the deactivation process.
The deactivation began in October 2002 after President Bush set a plan in motion in 2001 to reduce the country’s missile forces from 6,000 to between 1,700 and 2,200. Russian President Vladimir Putin agreed to follow a similar plan.

04/06/2011

Top


Gå til Fredsakademiets forside
Tilbage til indholdsfortegnelsen for april 2011

Send kommentar, email eller søg i Fredsakademiet.dk
Locations of visitors to this page