
 1 

 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

ZIMBABWE 
 Media and telecoms landscape guide 

 
September 2011 

 
 
 
 
 
 
 
 
 



 2 

Index 

              Page 

Introduction...................................................................................................3 

Media overview..............................................................................................7 

Radio overview............................................................................................13 

Radio stations..............................................................................................17 

TV overview..................................................................................................24 

TV stations....................................................................................................27 

Online media................................................................................................34 

Print overview..............................................................................................38 

Main newspapers.........................................................................................40 

Traditional and informal channels of communication.............................48 

Media resources..........................................................................................51 

Telecoms overview......................................................................................63 

Telecoms companies...................................................................................67 

Principal sources.........................................................................................75 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1. Introduction 
 



 3 

Zimbabwe is at risk of drought, chronic food shortages and conflict as it faces 
an uncertain political and economic future. 
 
The country’s once prosperous economy, based on agricultural and mineral 
exports has suffered a catastrophic decline since 2000. 
 
This has led to falling living standards, soaring unemployment and massive 
emigration, mostly to neighbouring South Africa and Botswana. 
 
According to the International Organization for Migration (IOM), at least three 
million Zimbabweans have gone abroad in search of better opportunities. 
 
About 13 million people remain resident in the country. 
 
Agricultural output has declined as land reforms aimed at transferring the 
control of Zimbabwe’s richest farmland from white to black ownership have 
resulted in lower productivity. 
 
The decline in food production, aggravated by recurrent drought, has made a 
large swathe of Zimbabwe’s population dependent on food aid. 
 
Falling living standards and crumbling water and sewerage infrastructure led 
to a cholera epidemic in 2008 which killed almost 4,500 people. 
 
HIV/AIDS is a major health problem. UNAIDS estimated that there were 1.2 
million people living with HIV/AIDS in Zimbabwe in 2009, giving the country an 
HIV/AIDS prevalence rate of 14.3%. 
 
President Robert Mugabe has ruled Zimbabwe continuously since 
independence under black majority rule in 1980. 
 
He has been accused by local and international human rights groups of using 
violence against the opposition and manipulation of the media and the 
electoral process to stay in power.  
 
Human rights organizations accuse Mugabe of using the security forces and  
militants from his Zimbabwe African National Union – Patriotic Front (ZANU-
PF) party to harass and attack opposition sympathisers. 
 
Mugabe was once lauded by the business community for his liberal economic 
policies, but in recent years he has been accused of gross economic 
mismanagement.  
 
Hyper-inflation forced Zimbabwe to abandon its devalued and virtually 
worthless currency in 2009. The country now relies on the US dollar and to a 
lesser extent the South African rand for domestic monetary transactions. 
  
Since January 2009, Mugabe and his ZANU-PF party have been forced into a 
tense and difficult power sharing arrangement with the opposition Movement 
for Democratic Change (MDC).  



 4 

 
They formed a transitional government of national unity with the help of 
mediation by Zimbabwe’s Southern African neighbours to prevent the country 
from sliding into conflict following the disputed outcome of parliamentary and 
presidential elections held in 2008. 
 
Under this arrangement, Mugabe and ZANU-PF retain an iron grip on the 
security forces, the central bank and the state media. 
 
MDC leader Morgan Tsvangirai is Prime Minister. His party controls the 
Finance Ministry and many of the social affairs ministries, including Health 
and Education. 
 
The MDC was formed as an opposition party in 1999 with the backing of 
Zimbabwe’s trade union movement and Zimbabwe’s white minority.  
 
It has accused ZANU-PF of rigging every national election to stay in power 
since then. 
 
Under the terms of the September 2008 Global Political Agreement (GPA), 
ZANU-PF and the MDC agreed to share power in a transitional government of 
national unity for two years. 
 
This joint administration was tasked with organizing fresh elections under a 
new constitution in 2011. 
 
However, by September 2011, the new constitution had not yet been 
approved by referendum and the timing of the next presidential and 
parliamentary elections remained uncertain. 
 
Mugabe, who was then 87, showed every indication of running for a new term 
as head of state. No obvious heir apparent had emerged within ZANU-PF to 
succeed him. 
 
The leadership of ZANU-PF includes many senior military figures who rose to 
prominence during the guerrilla war against white minority rule in the 1970s. 
 
The military establishment which these veterans represent has become a 
powerful political and economic force in Zimbabwe in its own right.  
 
The military leadership draws financial strength from the army’s control of the 
recently discovered Marange diamond mines in south eastern Zimbabwe. 
 
The main languages spoken in Zimbabwe are English, Shona and Ndebele. 
 
Nearly three quarters of Zimbabweans speak Shona or a dialect of Shona as 
their first language, but English is the main language of government and 
business. 
 



 5 

Ndebele, which is mostly spoken in western Zimbabwe around Bulawayo, is 
the first language of about 16% of the population. 
 
In 2009, Zimbabwe claimed an adult literacy rate of 92%, one of the highest in 
Africa. 
 
Education became free after independence. Primary and secondary school 
enrolment increased steadily during the 1980s and 1990s. 
 
However educational standards have fallen since 2000 as a result of the 
economic crisis.  
 
Education is no longer free and many teachers have emigrated or left the 
profession. 
 
Tough government restrictions on the independent media have eased slightly 
since 2009 under the transitional multi-party government. 
 
The state retains monopoly control of domestic radio and television. 
 
However, several influential privately owned daily and weekly newspapers 
compete with the state controlled print media. 
 
Zimbabwe moved up to 123rd place out of 178 in the Reporters Sans 
Frontieres (RSF) 2010 Press Freedom Index, from 136 in 2008, following an 
easing of restrictions on the media after the MDC was brought into 
government. 
 
But the international press freedom organization warned: "surveillance, 
threats, imprisonment, censorship, blackmail, abuse of power and denial of 
justice are all brought to bear to keep firm control over the news". 
 
Mobile phone use is widespread and growing. At least half of all 
Zimbabweans owned a handset. 
 
The Post Office and Telecommunications Regulatory Authority of Zimbabwe 
(POTRAZ) said there were 6.5 million mobile subscribers in early 2011. 
 
But mobile phone usage is growing fast. Subscriber figures issued by 
Zimbabwe’s three mobile phone companies indicate that by September 2011 
there were more than 8.5 million SIM cards in use. 
 
According to POTRAZ, the mobile network covered 90 to 95% of the 
population and 40% of Zimbabwe’s land area. 
   
The Zimbabwe All Media Products and Services (ZAMPS) survey reported 
that mobile phone ownership amongst urban adults had reached 86% by the 
end of 2010. 
 



 6 

The coordinating organisation for international humanitarian and emergency 
aid to Zimbabwe is UNICEF. 
 
Humanitarian organisations planning to launch communications initiatives with 
intended beneficiaries in Zimbabwe should coordinate their actions with other 
stakeholders through the UNICEF office in Harare and the Cluster leads.  
 
UNICEF 
6 Fairbridge Avenue, 
Belgravia, 
Harare.,  
Tel: +263 (4) 703941/ 703942/ 721692/ 731840/ 730093/ 730094 
Email: harare@unicef.org 
 
 
Zimbabwe at a glance 
 
Population (est. 2010) 12.6 million  (1)  
Main languages English, Shona, Ndebele 
Other languages used in broadcasting Tonga, Chewa, Venda, Shangani, 

Kalanga, Nyanja, Manyika, Ndau 
Radios per 1,000 people (2003)  100 / 1000  (3) 
TV sets per 1,000 people (2007)  33 / 1000 (3) 
GDP per capita (2010) $500 (5) 
Adult literacy rate (2009) 92% (2)  
Mobile phone penetration (2011) 6.5 million (4) 
HIV/AIDS prevalence rate (2009) 14.3% 
Mobile network coverage < 95% of population 

> 40% of land area  (4) 
Internet subscribers (2010)  1.4 million (5) 
Ranking in UN Human Development 
Index 2010 

 169 out of 182 

Ranking in RSF World Press 
Freedom Index 2010 

 123 out of 178 

 
(1) World Bank 
(2) UNESCO  
(3) www.pressreference.com/Uz-Z/Zimbabwe.html  
(4) Post Office and Telecommunications Regulatory Authority of Zimbabwe 
(POTRAZ) 
(5) ITU 
 
NB Official statistics on all aspects of life in Zimbabwe are unreliable 
and often contradictory. All figures should be treated with caution. 
 
2. Media Overview 
 
Radio is the main source of news and information in Zimbabwe.  
 

http://www.pressreference.com/Uz-Z/Zimbabwe.html
mailto:harare@unicef.org


 7 

There are more than a million radio sets nationwide. 
 
Television is also popular.  
 
There are about 400,000 TV sets in Zimbabwe. 
 
However, widespread poverty, poor TV reception and frequent power cuts 
mean that television is much less watched in rural areas. 
 
The main languages used in the media are English and Shona.  
 
Nearly three quarters of all Zimbabweans speak Shona or a dialect of Shona 
as their first language. 
 
Two of Zimbabwe’s four radio stations also make widespread use of 
“Shinglish” – English interspersed with Shona words and phrases. 
 
Some radio programmes are broadcast in Ndebele and other minority 
languages, particularly on National FM, a radio station aimed mainly at rural 
audiences. 
 
Most urban Zimbabweans speak English well enough to communicate, but 
English is not as widely spoken as it was in the 1990s. 
 
However, in a nation where the ethnic fault line between Shona and Ndebele 
is still a politically delicate matter, English remains the neutral language of 
business, the law and government. 
 
Nearly all of Zimbabwe’s newspapers are published in English. 
 
President Robert Mugabe and his ZANU-PF party maintain tight control over 
domestic radio and television through the state-run Zimbabwe Broadcasting 
Corporation (ZBC).  
 
The president and his party also dictate the editorial line and influence staff 
appointments at the government-controlled Zimpapers newspaper group.  
 
Zimpapers publishes The Herald daily newspaper in Harare, The Chronicle 
in Bulawayo and a stable of national and regional weeklies. 
 
There are two privately owned daily newspapers in Harare; NewsDay and 
The News. These are both critical of the government and very influential. 
 
In addition, several privately- owned weekly newspapers are keenly followed 
for breaking news and independent comment.  
The most prominent of these is the Financial Gazette. The newspaper is 
widely followed within the educated elite for its political as well as its business 
news coverage. 
 



 8 

Most newspapers are sold within a 100 km radius of Harare and Bulawayo, 
the two main publishing centres. 
 
ZBC continues to enjoy a monopoly of the air waves, despite an official 
government commitment to liberalisation. 
 
It operates four radio stations and two television channels. 
 
The Global Political Agreement (GPA) of September 2008, which brought the 
opposition Movement for Democratic Change (MDC) into a power-sharing 
transitional government, called for the immediate liberalisation of broadcasting 
and the repeal of repressive media laws. 
 
However, nearly three years later, in September 2011, the legislation 
remained unchanged and no radio or TV licences had been issued to private 
operators. 
 
MDC leaders said this was one of several areas of reform that had been 
blocked by ZANU-PF hardliners.  
 
Mugabe has consistently used ZBC to glorify ZANU-PF and vilify its 
opponents. 
 
This state of affairs has not changed a great deal since the president agreed 
to share power with the MDC, his bitter rival. 
 
Many Zimbabweans have tired of listening to the relentless pro-Mugabe and 
pro-ZANU-PF propaganda on ZBC, so they tune in to foreign radio stations for 
news about their own country. 
 
Studio 7, a daily programme segment of Voice of America (VOA) beamed at 
Zimbabwe on Medium Wave and Short Wave, is particularly popular. 
 
The government tries to jam Studio 7, which is broadcast from a VOA 
transmitter just over the border in Botswana. But its signal is strong and its 
broadcasts are normally clearly audible. 
 
Attempts to jam other overseas radio stations broadcasting to Zimbabwe on 
Short Wave have also been reported. 
 
Audience survey data shows that nearly half of all television viewers in 
Zimbabwe have turned their back on ZBC to watch foreign channels on 
satellite instead. 
 
 
The Zimbabwe All Media Products and Services (ZAMPS) survey for the first 
quarter of 2011, an advertising industry research tool, indicated that 47% of 
urban viewers watched satellite TV, whereas only 33% watched the two 
channels broadcast by ZBC.  
 



 9 

The remainder of urban TV viewers simply watched videos on DVD. 
 
The same ZAMPS survey showed that in rural areas, where fewer people 
have satellite dishes, the split between viewers of ZBC and foreign channels 
was more even. 
 
Many foreign channels can be viewed free of charge on the WizTech satellite 
TV service. South Africa’s four SABC channels and the privately owned South 
African commercial channel e.tv are particularly popular. 
 
Tight government restrictions on the broadcast and print media and the 
departure of many Zimbabwean journalists to other countries have spurred 
the development of online news services about Zimbabwe.  
 
Many of these websites are edited and hosted abroad, but they are avidly 
followed by those who have access to the internet at home. 
 
One of the most comprehensive and widely followed news consolidator sites, 
is www.zimbabwesituation.com. It draws news from a wide variety of local and 
international sources. 
 
Most Zimbabwean newspapers publish an online edition.  
 
Zimbabwe moved up to 123rd place out of 178 in the Reporters Sans 
Frontieres (RSF) 2010 Press Freedom Index from 136 in 2008. 
 
This reflected a slight relaxation of restrictions on the local and foreign media 
under the transitional multi-party government. 
 
But the international press freedom organization observed: "surveillance, 
threats, imprisonment, censorship, blackmail, abuse of power and denial of 
justice are all brought to bear to keep firm control over the news”. 
 
RSF, the Media Institute of Southern Africa (MISA) and the Zimbabwe Media 
Monitoring Project, have all noted that hate speech is common in the state-
controlled media is common, especially at election time. 
 
Commenting on the 2008 elections in Zimbabwe, MISA said: 
 
“Hate speech in state media has been used to excite hostility and social 
tension by bringing into contempt any persons associated with the opposition 
or any known critic of the government.  
 
This virulent form of intimidation against government opponents’ combines 
malicious and untrue allegations with assassinating the character of those 
who hold different views so as to silence them and arouse anger, alarm and 
resentment against them.  
 
ZANU (PF) authorities, through state media, have been spewing venom 
claiming to unify society while singling out the opposition as responsible for all 

http://www.zimbabwesituation.com/


 10 

sorts of covert conduct deemed as tending towards insurrection against the 
established order that was brought about by the liberation struggle.  
 
While name-calling and melodramatic language is characterised of elections 
in any country, the systematic manner in which divisive language that belittles 
anyone who is not ZANU-PF has been used to fracture the Zimbabwean 
society has become an issue of public concern..... 
 
The tone of many of their articles, editorials, together with many letters to the 
editor written by unknown persons purporting to be speaking on behalf of the 
government and the ruling party, was mocking and biting and meant to injure 
dignity, feelings and self-respect of those identified to be “enemies of the 
state”.  
 
“While we can not exactly tell how the inciting language used directly 
translated into political violence on the ground, there is without doubt a direct 
link between the frequent instances of very insulting language directed at the 
opposition and the preparation of public opinion for the violence that occurred 
in this period.” 
 
From 2002 until 2008 the Zimbabwean broadcast and print media was 
regulated by a government body called the Media and Information 
Commission. This had the authority to licence journalists and ban those who it 
considered unsuitable from publishing or broadcasting. 
 
The Media Information Commission was dominated by ZANU-PF loyalists and 
showed little independence from government.  However, the body was found 
to be unconstitutional in 2008, and was dissolved.  
 
Its successor, the Zimbabwe Media Commission, (ZMC) was constituted in 
May 2010 with similar powers. 
 
Most journalists work to the political expectations of their editors and generally 
refrain from political reporting that might put them at loggerheads with their 
bosses.  
 
The standards of journalism in the private media are generally higher than in 
the state media. 
 
However, highly critical reporting by the private media has led to charges of 
anti-government bias. 
 
Journalists in the private media often downplay or ignore the positive aspects 
of government behaviour. 
 
Media professionals in Zimbabwe have always been relatively poorly paid. 
 
Corruption is common. Journalists often accept financial inducements to slant 
their reports in favour of a particular individual or organization. This occurs in 
both business and political reporting. 



 11 

 
In 2010, ZBC’s chief executive warned radio and TV journalists not to accept 
bribes from politicians or sell information from online news sites. He 
threatened to discipline those who continued such practices. 
 
Cultural barriers to discussing private and family issues in the media are 
reinforced by fear of potential political repercussions.  
 
The ‘big man’ culture, liberation rhetoric and respect for the gerontocracy in 
Zimbabwe limit or distort the coverage of issues concerning the President and 
his family.  
 
Self censorship on issues concerning Mugabe is buttressed by draconian, and 
often used, legislation that criminalises criticism of the President. 
 
Homosexuality is illegal in Zimbabwe and many journalists have a jaundiced 
view of gays and lesbians.  
 
Anti-homosexual prejudice arises from cultural and religious considerations. It 
is also encouraged by the president’s own hostility to what he perceives as 
Western-influenced sexual deviance.  
 
Prejudice against homosexuals coloured media coverage of HIV/AIDS in the 
1980s and 90s. However, considerable work has been done in the past 
decade to sensitise the media and reporting has improved significantly. 
 
Most media organisations have collaborated enthusiastically with aid agencies 
in transmitting humanitarian messages. 
 
This is often because aid agencies pay for “advertorial” space. 
 
Aid agencies often provide transport for journalists to visit their field 
operations.  
 
Until 2000 Zimbabwe was generally a tolerant host of foreign news 
organisations.  
 
However, following hostile international media coverage of the seizure of 
white-owned farms and the ZANU-PF’s alleged rigging of the 2000 
parliamentary elections, the government expelled most foreign journalists who 
were resident in Zimbabwe. 
 
It also radically reduced access to those visiting the country from abroad. 
 
Many international broadcasters, including the BBC and CNN, were banned 
outright.  
 
Between 2003 and 2009 it was almost impossible for foreign correspondents 
to report legally from Zimbabwe. Many reporters and media crews entered the 
country incognito and under cover. Some were arrested and expelled. 



 12 

Much of the controversial reporting of Zimbabwe carried by the foreign media 
during this period was undertaken by locally-based Zimbabwean journalists, 
working undercover at great personal risk. 
 
Since the Global Political Agreement of 2008 reporting regulations have 
relaxed somewhat.  
 
During 2010 most foreign broadcasters and journalists were given permission 
to report unhindered from Zimbabwe.  
 
The state has for long been suspicious of NGOs, and even churches, seeing 
them as organizations or vehicles for a perceived or actual regime-change 
agenda.  
 
To buttress its support base, ZANU-PF has formed its own civic groups and 
associated political parties that faithfully support the ZANU-PF party line. 
 
These include the Federation of Non-Governmental Organisations for Human 
Rights, Zimbabwe Lawyers for Justice, and various groups campaigning 
around the “anti-sanctions” agenda.  
 
Whenever an issue of public interest is under debate, carefully selected 
members of these organisations are given space in government owned 
newspapers and on television to articulate the ZANU-PF viewpoint. 
 
 
 
 
 



 13 

3. Radio 
 
Overview 
 
Radio is still the most popular source of news and information in Zimbabwe, 
especially in rural areas. 
 
There are about a million radio sets in the country – roughly one for every 12 
inhabitants – according to the online database PressReference. 
 
The government-run Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) retains a 
monopoly of broadcasting in the country, so the choice of stations is limited. 
 
ZBC’s news and current affairs coverage is heavily slanted towards promoting 
the image of President Robert Mugabe and his ZANU-PF party and vilifying 
his opponents. 
 
Some Zimbabweans therefore tune in to foreign radio stations instead for 
more balanced and complete news about what is happening in their country. 
 
Furthermore, ZBC’s FM broadcasts do not reach large swathes of Zimbabwe. 
A parliamentary committee concluded in early 2011 that ZBC radio covered 
less than 45% of the country. 
 
Studio 7, a daily segment of programming about Zimbabwe that is broadcast 
daily by Voice of America (VOA) is particularly popular. 
 
Studio 7 is broadcast on Short Wave and Medium Wave from a transmitter 
just across the border in Botswana.  
 
It puts out two hours of news and current affairs programming every evening 
in English, Shona and Ndebele from Monday to Friday. This is reduced to 
one hour of programming daily at weekends. 
 
The Zimbabwean government tries to jam Studio 7, but its broadcasts are 
usually clearly audible. 
 
In the past, the government has also tried to jam Short Wave broadcasts by 
BBC World Service and Radio SW Africa, a radio station set up in London 
by Zimbabwean exiles. 
 
Another overseas radio station that beams programming specifically at 
Zimbabwe on Short Wave is Voice of the People. 
 
This was set up in 2000 by a group of former ZBC journalists with funding 
from the Soros Foundation and the Netherlands. 
 
It broadcasts to Zimbabwe on Short Wave three times a day in English, 
Shona and Ndebele from a transmitter in Madagascar. 



 14 

 
Most ZBC radio programmes are broadcast in Shona, which is spoken by 
nearly three quarters of the population of Zimbabwe, and English, the official 
language of government and business. 
 
Some programmes are also broadcast in Ndebele, which is widely spoken in 
Western Zimbabwe, and other minority languages. 
 
Two ZBC news and entertainment stations also make wide use of 
“Shinglish” a vernacular mix of Shona and English. 
 
Survey evidence indicates that radio audiences are declining in urban areas, 
where people increasingly prefer to watch television. 
 
The first quarter 2011 Zimbabwe All Media Products and Services (ZAMPS) 
survey showed that 64% of the urban population had access to a working 
radio, but only 33% listened regularly to a particular station. 
 
The peak listening periods were in the early morning and late afternoon, 
especially during “drive time” when people were going to and from work. 
 
ZBC operates four radio stations. All of them broadcast nationwide on FM and 
Short Wave. They are: 
 

 Spot FM (formerly known as Radio One) – This is a music, news and 
current affairs station aimed at a mature audience. It broadcasts mainly 
in English. 

 Radio Zimbabwe (formerly known as Radio Two) – This is an 
entertainment station with a heavy emphasis on playing Zimbabwean 
music. It broadcasts mainly in Shona and Ndebele. Some news and 
current affairs programmes are in English. 

 Power FM (formerly known as Radio Three) – This station is aimed at 
an urban youth audience. It plays a lot of European and American pop 
music and makes wide use of “Shinglish.” Power FM is the most 
popular FM radio station among urban listeners. 

 National FM (formerly known as Radio Four) – This station mainly 
broadcasts in minority languages to rural audiences. It focuses mainly 
on educational and social affairs programming. 

 
The Zimbabwean government launched a major drive in 2010 to extend the 
reach of FM radio and television within the country by replacing old 
transmitters and building new ones. 
 
This has brought FM radio and terrestrial free-to-air television broadcasts to 
many parts of Zimbabwe which previously lacked coverage. They include 
Beitbridge and Plumtree in the south and Mudzi and Saint Albert’s in the 
Dande Valley in northern Zimbabwe. 
 
The transmitter network is owned and operated by a parastatal called 
Transmedia Corporation. This also provides broadband internet services. 



 15 

 
In 2011, Transmedia claimed to own and operate 76 FM transmission masts 
across the country. 
 
The government’s refusal to allow any private radio stations until now has 
sparked some unusual initiatives to find substitutes. 
 
These include:  
 

 Radio Dialogue www.radiodialogue.com –  an initiative launched by 
Bulawayo-based Roman Catholic priest Nigel Johnson to set up a 
community radio station in Bulawayo as soon as broadcasting laws 
permit. Meanwhile Radio Dialogue distributes programmes on cassette 
and CD to be played at public and private meetings. The initiative was 
launched in 2001. 
 

 Nehanda Radio www.nehandaradio.com  – a UK-based internet radio 
station for Zimbabwe run by journalist Fortune Tazvida. It began 
broadcasting in 2006. 
 

 Freedom Fone – www.freedomfone.org  – free software developed by 
Kubatana.net, an online alliance of Zimbabwean civil society 
organizations. It enables a computer connected to one or more phone 
lines to become a dial-up information service. Freedom Fone enables 
callers to listen to a selection of recorded messages and leave a 
message of their own. 

 
Zimbabwe is the only country in southern Africa where the state enjoys 
complete monopoly over terrestrial electronic media.  
 
In the late 1990’s a series of court actions forced the government to liberalise 
the airwaves. Several private radio stations were subsequently granted 
licences. 
 
Only one of these, Capital Radio, managed to go to air briefly. It broadcast on 
FM to central Harare for six days in 2000 from a makeshift studio at the top of 
a city centre hotel.  
 
The police then raided the station and impounded its equipment.   
 
The former ZBC broadcasters who had had set up Capital Radio went into 
exile soon afterwards. They subsequently launched Radio SW Africa, a short 
wave and internet radio station, which has operated from London ever since. 
 
Besides, Radio Dialogue, other embryonic private radio stations poised to 
launch should broadcasting laws permit include Community Radio Harare 
and the Nkabazwe Community Radio Initiative in Gweru. 
 
The BBC World Service for Africa can be accessed on Short Wave in 
English, but there is little hard evidence of how many people listen to it.  

http://www.freedomfone.org/
http://www.radiodialogue.com/
http://www.nehandaradio.com/


 16 

 
The BBC does not appear to have a large mass audience in Zimbabwe. 
 
People living near Zimbabwe’s borders can pick up radio broadcasts from 
neighbouring countries, including South Africa, Botswana and Zambia. 
 
In some districts these are the only stations available on FM. 
 
Anecdotal evidence suggests that even where ZBC is available, local people 
sometimes prefer the cross-border alternative. 
 
This appears to be the case in Victoria Falls, where two community stations 
located in nearby Livingstone, across the Zambezi river in Zambia are very 
popular, particularly for the programmes that they broadcast in the local 
Tonga language. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 17 

Radio stations 
 
Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) www.zbc.co.zw 
 
State-run ZBC maintains an official monopoly over radio and television 
broadcasting in Zimbabwe. 
 
It operates four radio stations which broadcast nationwide 24 hours per day 
on Short Wave and FM. 
 
However, the quarterly Zimbabwe All Media Products and Services (ZAMPS) 
survey has shown a decline in ZBC radio audiences in recent years.  
 
The ZAMPS surveys indicate that radio listeners are increasingly tuning in to 
foreign radio stations instead or abandoning radio altogether for other media. 
 
The ZBC radio stations are: 
 

 Spot FM or SFM – This station was formerly known as Radio One. It 
features music, current affairs of a social nature. Spot FM broadcasts 
mainly in English. It is aimed at a mature audience. 
 

 Radio Zimbabwe – This news, music and entertainment station was 
formerly known as Radio 2. It plays a lot of Zimbabwean music.  There 
are news bulletins every hour and some current affairs programmes. 
Radio Zimbabwe targets a general audience. It broadcasts in Shona, 
Ndebele and English.   
 

 Power FM – This music and entertainment station is aimed at an urban 
youth audience. It was formerly known as Radio 3. It. During the early 
2000s, Power FM mainly played African music. However, since then it 
has tended to play much more British and American pop music. There 
are news bulletins on the hour. The radio station makes heavy use of 
“Shinglish,” a vernacular mix of Shona and English. Survey 
evidence shows that Power FM is the most popular FM station for 
urban listeners. 
 

 National FM – This station, formerly known as Radio 4, broadcasts 
mainly in Zimbabwe’s minority languages. These include Tonga, 
Venda, Sotho and Kalanga. National FM focuses mainly on 
educational programming and is aimed at rural audiences. A 
perennially popular programme is “Bvunzai Tete” (Ask Auntie). This 
addresses health and social issues. The presenter, who also produces 
the programme, is a trained HIV/AIDS counsellor. Bvunzai Tete 
provides an on-air dating service. It has been running for more than 10 
years.  

 
ZBC has regional correspondents based in all 10 provincial capitals of 
Zimbabwe and radio production studios in Harare, Bulawayo and Mutare. 
 

http://www.zbc.co.zw/


 18 

However, much of its studio and transmission equipment is old and obsolete. 
Zimbabwe’s parliamentary committee on the media and information 
technology said in report cited by the media and telecoms news website 
www.balancing-africa.com   in June 2011 that ZBC radio broadcasts covered 
less than 45% of the country. 
 
The same report also said that ZBC’s Bulawayo studios were in a particularly 
bad state of disrepair.  
 
Transmedia Corporation www.transmedia.co.zw , the parastatal which runs 
Zimbabwe’s radio and TV transmission infrastructure, began a programme of 
building new transmission masts in 2010 in order to extend ZBC’s patchy 
national coverage. 
 
In August 2011, Transmedia said on its website that it operated 76 FM radio 
transmitter sites across Zimbabwe. 
 
However, in August 2011, infoasaid was only able to confirm the existence of 
the following 22 working FM transmitter masts. Each one broadcasts all four 
ZBC radio services: 
 
Beitbridge 
Bulawayo 
Chipinge 
Chiredzi 
Chivhu 
Gokwe 
Gwanda 
Gweru 
Harare 
Hwange/Kamativi 
Kadoma 
Kariba/Karoi 
Lowveld/Rutenga 
Masvingo 
Mount Darwin 
Mudzi 
Mutare 
Mutorashanga/Bindura 
Nyanga 
Plumtree 
Saint Albert’s 
Victoria Falls 
 
ZBC staff appointments are mainly determined by the Ministry of Information. 
 
Radio and TV news programmes give maximum coverage to President 
Mugabe and his party’s activities. They are always presented in a favourable 
light. 

http://www.transmedia.co.zw/
http://www.balancing-africa.com/


 19 

Prime Minister Morgan Tsvangirai and his MDC party, on the other hand, are 
virtually ignored by the state broadcaster. 
 
In May 2008, five ZBC journalists were fired for “threatening national security” 
following their positive news coverage of the election campaign of the MDC, 
which was then in full opposition. 
 
In May 2010, ZBC refused to reinstate the five journalists, even though by this 
time the MDC had by then been a partner in government for more than a year 
and its leader was Prime Minister. 
 
In its appeal before the Arbitrator, Mwadziwa Chimhuka, ZBC said: "As a 
national broadcaster, we have national interests to protect. When there are 
threats to these interests, we are expected to protect them. The sending of 
the affected claimants on forced leave was part of the endeavours to protect 
national interests". 
 
ZBC celebrates the diversity of Zimbabwean cultures and traditions, but shuns 
issues that are considered an affront to tradition, such as homosexuality.  
 
ZBC also tries not to inflame tribal issues which are politically sensitive, 
particularly the divide between the Shona and the Ndebele. 
 
Thousands of people – mainly from the Ndebele ethnic group – were killed 
during a military crackdown on supporters of the opposition ZAPU party in the 
1980s. 
 
ZAPU, led by the late Joshua Nkomo, had begun life as a rival nationalist 
guerrilla movement to Mugabe’s ZANU.   
 
Nkomo was a Ndebele and ZAPU drew most of its support from Ndebele 
people in the Bulawayo area of South Western Zimbabwe. 
 
It merged with Mugabe’s ZANU in 1989 to form ZANU-PF. 
 
 
ZBC Chief Executive – Happison Muchechetere 
Tel: +263 712 883 820 
 
ZBC Business Development Manager – Chris Chivinge 
Tel: +263 4 498 603/7 
 
ZBC Head of News and Current Affairs – Clifford Mufiri 
Tel: + 263 712 868 090 
 
Head of Spot FM - Tinashe Chiname 
Tel:  +263 712 864 974 
        +263 4 498 603 
 
Head of Radio Zimbabwe - vacant 



 20 

 
Head of Power FM – Head - Bridgette Gavanga 
Tel: +263 4 498603/7 
 
Head of National FM - Walter Mfanochiya 
Tel:  + 263 4 498603/7 
 
Address: ZBC, Box HG 456, Highlands Harare 
 
 
STUDIO 7 www.voanews.com/zimbabwe/programs/radio/65058892.html 
 
Studio 7 is a daily programme segment for Zimbabwe broadcast by the Voice 
of America (VOA) Africa Division, from Washington. 
 
It appears to be the most popular foreign radio station in the country. 
 
Studio 7 broadcasts for two hours per day in the evening Monday to Friday 
and one hour per day at weekends on Medium Wave and Short Wave. 
 
Its transmitters are situated at Selebi Phikwe in Botswana, near the border 
with Zimbabwe. 
 
The Zimbabwean government has tried in vain to persuade Botswana to close 
down Studio 7. 
 
VOA says the Zimbabwean government has tried jam Studio 7 since 2006, 
but the radio station can usually be heard well in most parts of Zimbabwe. 
 
Studio 7 was launched in 2003 and is funded by the US State Department. 
 
It provides strong news coverage of the Zimbabwean political scene, civil 
society activities, economic and business developments, health issues and 
sport.  
 
There are also debates, extended interviews with political and social news-
makers and phone-in programmes.  
 
The station also plays a lot of Zimbabwean popular music. 
 
Studio 7 broadcasts news bulletins in Shona, English and Ndebele at the 
start of each broadcast. 
 
It is normally on air from from 19.00 to 21.00 Zimbabwe time on weekdays 
and from 19.00 to 20.00 on Saturday and Sunday. 
 
There have been many reports of ZANU-PF militias destroying the radio sets 
of people who are known to tune in to Studio 7. Party leaders have described 
it as a “pirate” radio station.  
 

http://www.voanews.com/zimbabwe/programs/radio/65058892.html


 21 

Washington-based presenters – Brenda Moyo 
             Blessing Zulu  
Tel: (SMS messages) +1-202-465-0318 
Tel: (Phone-in calls during programme hours) +1-202-619-2077  
E-Mail: Studio7@voanews.com   
Address: Studio 7, VOA Africa Division, 330 Independence Avenue SW, 
Washington, DC 20237, USA 
 
Zimbabwe-based reporters: 
 
Godwin Mangudya 
Mob:  +263 772 754 848 
 
Nkosana Ndhlamini 
Mob: + 263 773 066 975 
 
Frank Chikowore 
Mob: + 263 772 963 673 
 
 
Radio SW Africa www.swradioafrica.com  
 
SW Africa is run by Zimbabwean exiles in London. It broadcasts to Zimbabwe 
in English on Short Wave from the UK for three hours every evening. 
 
Although less popular than Studio 7, Radio SW Africa has built a loyal 
audience across the country over the past decade. 
 
Listeners can contact the station with comments and ideas. They are 
particularly invited to submit questions for its popular ‘Question Time’ 
programme via Facebook, Twitter, Skype, e-mail and text messages.  
 
The station can be heard on 4880 Khz in the 60 metre band between 19.00 
and 21.00 local time. Its programmes are also streamed live on the internet. 
 
Radio SW Africa was founded by a group of Zimbabwean radio journalists 
who set up the country’s short-lived private FM station Capital Radio in Harare 
in 2000. Although Capital Radio had received a government licence to 
broadcast, it was shut down by the police after six days of test broadcasts. 
 
The producers and presenters of SW Radio are based in London: 
 
Lance Guma 
Email: lance@swradioafrica.com 
 
Tichaona Sibanda 
Email: tich@swradioafrica.com 
 
Zimbabwe contact number: +263 772 643 871 
Email: news@swradioafrica.com 

mailto:news@swradioafrica.com
mailto:Studio7@voanews.com
http://www.swradioafrica.com/
mailto:lance@swradioafrica.com
mailto:tich@swradioafrica.com


 22 

Voice Of The People www.radiovop.com 
 
The Voice of the People is a Short Wave radio station, set up by former ZBC 
staff with funding from the Soros Foundation and technical support from Radio 
Netherlands. 
 
It broadcasts from a leased transmitter in Madagascar.  
 
The station was established in the run-up to the 2000 general elections.  
 
It broadcasts three times a day in English, Shona and Ndebele. 
 
Voice of the People is on air from 06.00 to 0700 local time on 9875 KHz, from 
18.00 to 18.30 on 9445 KHz and from 2000-2100 on 7330 KHz.  
 
The March 2011 ZAMPS survey of media audiences in Zimbabwe showed 
that the station’s audience was increasing. It said that 62% of radio listeners 
tuned in to Voice of the People in rural areas and 40% in in urban areas. 
 
Executive Director - John Masuku 
Tel/fax: +263 4 707 123 (Zimbabwe) 
             +27 11 4829 378 (South Africa) 
Email: voxpopzim@yahoo.co.uk  
           voxpop@ecoweb.co.zw 
Address: P.O. Box 5750 Harare, Zimbabwe. 
 
 
Radio Dialogue www.radiodialogue.com    
 
Radio Dialogue was founded in Bulawayo in 2001 by Father Nigel Johnson, a 
Jesuit Roman Catholic priest, with the intention of providing a channel for 
political cultural and social debate in Bulawayo and the surrounding area.  
 
This embryonic community radio station has been at the forefront of legal 
challenges to the government’s restrictive media laws.  
 
Radio Dialogue has fully equipped studios for radio production, music 
recording and video editing. It claims to be ready to start broadcasting free-to-
air as soon as it receives the necessary licence. 
 
In the meantime it has been making programmes which are distributed on 
cassette and CD to be played at a variety of public and private meetings.  
 
These include road shows, cultural festivals, youth entertainments, debates, 
speaking contests, drama competitions, and community meetings.  
 
Radio Dialogue has attracted community participation by setting up a network 
of Radio Dialogue Ward Committees and Dialogue Clubs. 
 
 

http://www.radiodialogue.com/
http://www.radiovop.com/
mailto:voxpopzim@yahoo.co.uk
mailto:voxpop@ecoweb.co.zw


 23 

Executive Director – Debra Mabunda 
Mob: +263 772-217052 
Email: pynnanda@yahoo.co.uk 
 
Projects Coordinator – Kudzai Kwangwari 
Mob: +263 712-618873 
Email:  kkudzai@gmail.com 
 
Address: 9th Floor, Pioneer House, corner 8th Ave/Fife St, Bulawayo 
Tel: +263-9-881009 
                    881020 
                    884858 
Email: radio@radiodialogue.com 
 
 
Nehanda Radio www.nehandaradio.com 
 
Nehanda Radio is a UK-based internet radio station which has positioned 
itself to begin broadcasting from within Zimbabwe as soon as the radio 
spectrum is liberalised.  
 
Launched in 2006, the station is run from London by journalist Fortune 
Tazvida. 
 
Nehanda Radio has correspondents in Harare and Bulawayo. 
 
Editor in Chief – Fortune Tazvida 
Email: fortune@nehandaradio.com  
 
Marketing and advertising – Vickie Storm 
Mob: +44-7824-884-267 
Email: Vickie@nehandaradio.com  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

mailto:Vickie@nehandaradio.com
mailto:pynnanda@yahoo.co.uk
mailto:kkudzai@gmail.com
mailto:radio@radiodialogue.com
http://www.nehandaradio.com/
mailto:fortune@nehandaradio.com


 24 

4. Television 
 
Overview 
 
There were around 400,000 television sets in Zimbabwe in 2007, according to 
the online database PressReference.  
 
The state-run Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) has an official 
monopoly of free-to-air terrestrial TV broadcasting. 
 
However, viewers increasingly prefer to watch foreign channels beamed into 
the country by satellite. 
 
According to the quarterly Zimbabwe All Media Products and Services 
(ZAMPS) survey, a research tool used by advertisers, less than half of all 
Zimbabwean TV viewers bothered to watch ZBC’s two channels in early 2011. 
 
The first quarter 2011 ZAMPS survey indicated that 47% of urban 
Zimbabwean viewers watched satellite TV, whereas only 27% watched ZBC1, 
the main state TV channel.   
 
ZBC has an official monopoly of radio and TV broadcasting in Zimbabwe. 
 
It acts as a propaganda mouthpiece of President Robert Mugabe and his 
ZANU-PF party and vilifies their opponents. 
 
Although ZANU-PF has shared power with the opposition Movement for 
Democratic Change (MDC) since 2009, the state broadcaster gives scant 
coverage to MDC members of the government and their views. 
 
ZBC broadcasts on two channels, but its recently re-launched second channel 
can only be received in Harare. 
 
Poor reception, intermittent or non-existent power and low levels of 
disposable income ensure that TV is little watched in rural areas of Zimbabwe.  
 
However, in urban areas, and in wealthier rural households, satellite TV is 
increasingly common. 
 
Many Zimbabweans watch the bouquet of foreign channels that are available 
free of charge from the Wiztech satellite TV service. The only investment 
necessary is the purchase of a decoder. 
 
Channels available free on Wiztech include the popular South African 
channels of SABC and e.tv, a movie channel, a documentary channel and 
two sports channels. 
 
More affluent households subscribe to the pay TV services such as DSTV. 
These offer dozens of international TV channels and radio stations.  



 25 

 
The full DSTV bouquet costs US$70 per month. This puts it out of the reach of 
most poor Zimbabweans. 
 
There were about 20,000 fee-paying DSTV subscribers in Zimbabwe in 2011. 
 
However, pirate connections, hacked decoders, shared subscriptions, and 
DSTV decoders in bars and clubs allow many more people to watch the 
international news and entertainment that it offers. 
 
Zimbabweans are great sports fans and sports channels are very popular.  
 
But there is also a strong appetite for serious news. Most people with a TV set 
try to watch television news in the evening. 
 
Urban, educated Zimbabweans of all social classes follow international affairs 
and international news coverage of Zimbabwe keenly.  
 
In 2002 rioting broke out in the poor townships of south Harare triggered by 
international television news coverage of the fall of President Slobodan 
Milosevic in Yugoslavia.  
 
Hundreds of poor young Zimbabweans hurled rocks at the police while 
shouting “Milosevic gone today, Mugabe gone tomorrow.” 
 
No independent research has been conducted to assess the popularity of 
international broadcasters, but Al-Jazeera, BBC, and CNN are all well 
regarded for news. 
 
Television was introduced in 1960 when Zimbabwe was still the British colony 
of Rhodesia. 
 
During the period of white minority rule from the Unilateral Declaration of 
Independence in 1965 until the advent of internationally recognised 
independence under black majority rule in 1980, state-run Rhodesian 
Television, the forerunner of ZBC, was a notorious mouthpiece for the white 
minority government.  
 
When Mugabe and ZANU-PF came to power, the authorities continued to use 
state television as a tightly controlled tool for government propaganda. 
 
The national TV channel, ZBC1, broadcasts news and documentaries, music 
videos and a limited amount of bought-in drama shows.  
 
Most of its programmes are in English, Shona and Ndebele. Some weekly 
programmes are broadcast in other minority languages. 
 
ZBC launched a second channel in 1986, but this was privatised to become 
Joy TV in 1997. 
 



 26 

The government closed down Joy TV in 2002, officially for failing to pay 
transmission fees. 
 
However, it was well known that Joy TV’s editorial independence and its 
practice of rebroadcasting BBC news irked Mugabe and ZANU-PF. 
 
ZBC launched a new second channel called ZBC2 in May 2010.  However, 
this can only be received within 80 km radius of Harare. It has so far failed to 
attract a significant audience. 
 
ZBC2 is a commercial channel that mainly airs entertainment and sports 
programmes. Many of these are bought in from South Africa’s e.tv. 
 
ZBC2 broadcasts mostly in English. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 27 

 
 
 
 
 
Television stations 
 
Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) www.zbc.co.zw  
 
State-run ZBC has an official monopoly of free-to-air terrestrial broadcasting 
in Zimbabwe. 
 
Its news and current affairs output is strongly biased in favour of President 
Robert Mugabe and his ZANU-PF party. 
 
Although Mugabe has shared power with the opposition MDC in a 
government of national unity since 2009, ZBC television gives scant coverage 
to MDC leaders and their views. 
 
ZBC television broadcasts from at least 16 transmitters around Zimbabwe, but 
a parliamentary committee on the media and information technology reported 
in 2011 that it only managed to cover 30% of the country. 
 
In May 2011 the residents of Nyanga in the Eastern Highlands refused to pay 
their ZBC license fee because they were not receiving a signal.  
 
In 2009, residents of Binga on the shores of Lake Kariba staged a similar 
protest.   
 
ZBC operates two television channels: 
 

 ZBC1 is the main TV channel. It broadcasts nationwide in English, 
Shona and Ndebele. There are also weekly programmes in various 
minority languages. It broadcasts news and documentaries, music 
videos and a limited amount of bought-in drama shows.  

 
 ZBC2 is a commercial channel that focuses on entertainment and 

sport. It broadcasts mainly in English. Many of its programmes are 
bought in from the South African broadcaster ETV. The channel can 
only be received within 80 km of Harare. The channel was launched in 
May 2010, but after strong initial interest its audience declined sharply. 

 
According to quarterly ZAMPS survey published in March 2011, only 27% of 
urban TV viewers in Zimbabwe watched ZBC1.  
 
Earlier ZAMPS surveys show that the channel achieved a peak audience 
share of 34% in June 2010. 
 

http://www.zbc.co.zw/


 28 

ZAMPS said just 6% of TV viewers watched ZBC2 in March 2011, down from 
14% in the weeks following its launch. 
 
ZBC is owned, funded and controlled by the government. Most staff 
appointments are determined by the Ministry of Information. 
 
News bulletins give maximum coverage to President Mugabe and ZANU-PF 
activities. They are always presented in a favourable light. 
 
But Prime Minister Morgan Tsvangirai and his MDC party, on the other hand, 
are virtually ignored by the state broadcaster. 
 
In May 2008, five ZBC journalists were fired for “threatening national security” 
following their positive news coverage of the election campaign of the MDC, 
which was then in full opposition. 
 
In May 2010, ZBC refused to reinstate the five journalists, even though by this 
time the MDC had by then been a partner in government for more than a year 
and its leader, Morgan Tsvangirai, was prime minister. 
 
In its appeal before the Arbitrator Mwadziwa Chimhuka, ZBC said: "As a 
national broadcaster, we have national interests to protect. When there are 
threats to these interests, we are expected to protect them. The sending of 
the affected claimants on forced leave was part of the endeavours to protect 
national interests." 
 
ZBC celebrates the diversity of Zimbabwean cultures and traditions, but it 
shuns issues that are considered an affront to tradition, such as 
homosexuality.  
 
ZBC also tries not to inflame tribal issues which are politically sensitive. 
 
Thousands of people – mainly from the Ndebele ethnic group – were killed 
during a military crackdown on supporters of the opposition ZAPU party in the 
1980s. 
 
ZAPU, led by the late Joshua Nkomo, had begun life as a rival nationalist 
guerrilla movement to Mugabe’s ZANU.  
 
Nkomo was a Ndebele and his movement drew most of its support from 
Ndebele people in the Bulawayo area of South Western Zimbabwe 
 
ZBC suffers from lack of equipment, vehicles and editing suites, and is thus 
unable to cover many key issues.  
 
As a result it has very few live outside broadcasts. 
 
However, new investment, under way in 2011, underwritten by Iran, may 
change this situation. 
 



 29 

ZBC is in the process of converting its radio and TV operations from analogue 
to digital. It also aims to extend the broadcast coverage of ZBC2 to the entire 
country as all member countries of the Southern African Development 
Community (SADC) migrate to digital broadcasting by the end of 2013. 
  
The state broadcaster does cover humanitarian issues, but the network treats 
a number of humanitarian organisations with suspicion, assuming that they 
harbour aspirations of regime change. 
 
Chief Executive – Happison Muchechetere 
Tel: +263 712 883 820 
 
Business Development Manager – Chris Chivinge 
Tel: +263 4 498 603/7 
 
Head of News and Current Affairs – Clifford Mufiri 
Tel: + 263 712 868 090 
 
Head of ZTV1: Miss Emma Shamuyarira 
+263 498 642-7 or +263 498622 
  
Head of ZTV2: Miss Dorothy Chidzawo 
+263 498 642-7 or +263 498622 
  
ZBC, Pockets Hill, Box HG 456, Highlands Harare 
 
 
SABC www.sabc.co.za 
 
Three TV channels of South Africa’s state-run broadcaster SABC are 
broadcast free-to-air on the Wiztech satellite. 
 
They are therefore easily accessible to many viewers in Zimbabwe.  
 
According to the ZAMPS March 2011 survey, 57% of urban satellite TV 
viewers in Zimbabwe watch one or more SABC channels. 
 
SABC broadcasts three channels: 
 

 SABC1 – Entertainment and sport 
 SABC2 – News, current affairs and sport 
 SABC3 – Entertainment and culture 

 
SABC’s radio services can be heard on the audio channels of DSTV. 
 
SABC maintains a bureau in Zimbabwe with a reporter and technical crew. 
 
In the past SABC offered a state-inspired pro-Mugabe and ZANU (PF) slant 
on news from Zimbabwe. 
 

http://www.sabc.co.za/


 30 

In January 2011, A South African court ruled that SABC had been guilty of 
“unlawfully manipulating”  its news coverage of Zimbabwe in 2005 and 2006 
in favour of President Mugabe and his government and of blacklisting reports 
and commentators that were critical of the regime. 
 
However, in recent years, SABC coverage of Zimbabwe has become more 
politically neutral. 
 
SABC broadcasts in English, and several South African languages including 
Zulu, Xhosa and Sesotho. 
 
Its main English language evening bulletin at 1900GMT is widely watched in 
Zimbabwe.    
 
Zimbabwe Bureau Chief - Ephert Msekiwa +263 733 799 836 
Correspondent: Shingai Nyoka  
Correspondent: Nkosana Dlamini  
 
 
 
e.tv www.etv.co.za  
 
e.tv is a South African private television station that is available free-to-air in 
Zimbabwe via the Wiztech satellite. 
 
It broadcasts mainly in English and carries a mix of news, sport and 
entertainment. 
 
e.tv does not have news gathering bureau in Harare, but it maintains a strong 
interest in developments in Zimbabwe. 
 
The station has tended to be critical of the Zimbabwe situation. It has 
broadcast several documentaries about human rights abuses in the country. 
 
e.tv is based in Cape Town. 
 
Chief Executive – Marcel Golding 
Tel: +27 (11) 537 9300 
Email: info@etv.co.za  
Address: Block B, Longkloof Studios, Darters Road Gardens, Cape Town 
8001, South Africa  
 
 
 
CNN www.cnn.com   
 
CNN is re-broadcast on DSTV, the main pay-monthly satellite bouquet 
broadcast from South Africa, on channel 401.  
 

http://www.cnn.com/
http://www.etv.co.za/
mailto:info@etv.co.za


 31 

It is well-regarded by those who can afford the subscription, and is often 
referenced in local media reports.  
 
CNN mostly covers the Zimbabwean story from Johannesburg. Its reporters 
and camera crews have managed to work in Zimbabwe with and without 
accreditation. 
 
 
Johannesburg bureau chief: Kim Norgaard  
Tel: +27 11 726 4251 / 6  
Email: kim.norgaard@cnn.com    
Address: 25 Owl Street, Auckland Park, 15th floor, Johannesburg, South 
Africa 
 
 
 
BBC www.bbc.co.uk/news/world/africa 
 
The BBC has an active television reporting bureau in Johannesburg. It has 
also maintained a low profile but effective network of stringers (part time 
correspondents) in Zimbabwe. 
 
BBC television has devoted substantial resources to the Zimbabwe story over 
the past decade.  
 
BBC World news and documentaries as well as entertainment channels are 
available via the DSTV platform. 
 
Highly critical of the Mugabe government, the BBC is accused of being an 
agency of British-sponsored regime change. 
 
BBC reporters were banned from Zimbabwe from 2000 until the opposition 
MDC joined President Mugabe in a transitional government of national unity in 
2009. 
 
For much of that time, the BBC has maintained a covert but active presence 
in the country.  
 
Botswana TV, which can be accessed free-to-air on satellite, re-broadcasts 
BBC World news. 
 
The audience for BBC TV news audience in Zimbabwe is therefore almost 
certainly higher than the ZAMPS survey figure of 2% would suggest. The 
ZAMPS figure only refers to viewers who watch BBC channels directly. 
 
The British media, both electronic and print, exerts an unusually powerful 
influence in Zimbabwe, as they did in Rhodesia before 1980.  
 
Those in authority find it is inconceivable that the BBC should not promote 
British government thinking. Consequently every critical report by the British 

http://www.bbc.co.uk/news/world/africa
mailto:kim.norgaard@cnn.com


 32 

media is seen in Zimbabwean government circles as a hostile act by the 
British government. 
 
Protestations by British diplomats that the BBC enjoys editorial independence 
are met with cynical disbelief. 
 
A news report about Zimbabwe on the BBC will often attract front page 
coverage and extensive commentary in the Zimbabwean media.  
 
Consequently, even if the original broadcast is only seen by a handful of 
people, its impact on public opinion can be profound. 
 
BBC Johannesburg Bureau Chief - Peter Burdin 
Mob: +27 824 502 729 
 
Correspondent - Andrew Harding 
Mob: +27 824 535 2082 
 
 
 
Sky News www.sky.com  
 
Sky News, which is rebroadcast on DSTV, covers the Zimbabwe story from 
Johannesburg.  
 
This channel is mostly watched by the urban elite, particularly by white 
Zimbabweans and black Zimbabweans who have spent time in the UK. 
 
Sky’s Johannesburg-based Africa correspondents have produced many hard 
hitting reports from Zimbabwe.  
 
Their significance can be gauged by the fact that Sky News was the second 
broadcaster, after the BBC, to be banned by the government from operating in 
Zimbabwe in 2000. 
 
Southern Africa Bureau Chief - Dan Williams, Bureau Chief 
Tel: +27 11 482 4563 
dan.williams@bskyb.com 
 
Special Correspondent - Alex Crawford  
 
Address: Menton Centre, 4th Floor, 1 Park Road, Richmond, Johannesburg 
2092 
 
 
Al Jazeera English www.english.aljazeera.net 
 
Al Jazeera has a growing following among Zimbabwean viewers, though 
almost exclusively among the urban population. 
 

http://www.english.aljazeera.net/
http://www.sky.com/
mailto:dan.williams@bskyb.com


 33 

Zimbabwean viewers have been particularly impressed by the channel’s 2011 
coverage of the Arab Spring uprisings against dictators in the Middle East and 
North Africa.  
 
Al Jazeera opened a bureau in Zimbabwe in 2007. Its English language 
channel is broadcast on DSTV. 
 
Corresondent: Haro Mutasa 
Mob:  + 27 71605 0066  
 
Producer - Cyrus Nhara 
Mob:  +27 794 910 921  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 34 

5.Online media 
 
Overview 
 
Internet penetration has grown significantly since 2009. 
 
The International Telecommunications Union (ITU) estimated that by the end 
of 2010, 11.5% of the population was on line. 
 
Internet access in urban areas is growing rapidly, with internet cafés, 3G data 
coverage and wireless hotspots. 
 
In mid-2011Econet, the largest of Zimbabwe’s three mobile phone companies, 
announced that 1.8 million of its subscribers were using a mobile broadband 
connection to access the internet. 
 
Internet facilities in rural areas are usually only accessible at business centres 
and schools.  
 
President Robert Mugabe’s campaign to establish computers in rural 
secondary schools has not been frustrated because most schools lack power 
and telephone connections.  
 
In addition, some computers that were supplied to schools were not securely 
stored and were stolen. 
 
There are several local internet service providers. 
 
One in particular, Zimbabwe OnLine (ZOL) has established a network of wi-fi 
hotspots in towns that allow non-subscribers to log on for 15 mins per day for 
free of charge. 
 
A recently installed 261km fibre optic cable from Harare to Mozambique, via 
Mutare, will form the backbone of a broadband infrastructure that will connect 
Zimbabwe to the rest of the world through the EASSy undersea cable that 
runs along the East African coast.  
 
Information Communication Technology (ICT) Minister Nelson Chamisa 
forecast in 2011 that by 2014 Zimbabwe will be ‘internationally networked’ 
with 1,340 km of cables. 
 
Legally, all electronic communications can be monitored and intercepted by 
state security agencies.  
 
In August 2011, these agencies seemed to lack the capacity to do more than 
occasionally harass high profile opposition activists.  
 
However, Chinese military and intelligence advisors were building a National 
Intelligence Centre outside Harare.  



 35 

This is widely expected to improve the government’s capability to intercept 
and monitor all forms of electronic communication once it is completed. 
 
The threat of surveillance is already enough to make most Zimbabweans 
circumspect about what they say on the phone or write in an email. 
 
Tight government restrictions on print and broadcast media over the past 
decade, and the economic and political exile of many journalists, have led to 
the growth of a significant Zimbabwe-focussed online news industry.  
 
There are several news consolidator sites, of which 
www.zimbabwesituation.com is probably the best.  
 
Zimsituation (as it is known) consolidates reports on Zimbabwe from a wide 
variety of sources including print and online Zimbabwean media, international 
print and broadcast media, blogs, media monitoring sites and statements on 
Zimbabwe by governments and embassies. 
 
All Zimbabwean newspapers have an online edition, and many more publish 
only online.  
 
The fifty online newspapers listed at 
www.onlinenewspapers.com/zimbabwe.htm shows the breadth of reporting in 
this area - although several sites appear to be dormant.  
 
The overwhelming majority publish in English. Some are targeted primarily at 
the diaspora community. 
 
Typically, some of the wilder rumours about Zimbabwe (Mugabe’s health 
being a favourite topic) are first published online.  
 
They are then often picked up by mainstream newspapers.  
 
Sometimes these online rumours turn out to have a kernel of truth, but often 
they are demonstrably false. 
 
Most of the online news sites about Zimbabwe have a clear political agenda.  
 
The Mthwakazian http://www.mthwakazian.com/ for instance promotes 
Ndebele independence from the rest of Zimbabwe.  
 
The most reliable sites are those linked to independent newspapers such as 
The Zimbabwe Independent, The Standard, Daily News and Newsday.  
 
News consolidator sites like Zimsituation cherry-pick the best articles, and 
rarely miss an important development. 
 
A paucity of data makes it impossible to measure the breadth of access to 
social networking sites in Zimbabwe. 
 

http://www.mthwakazian.com/
http://www.zimbabwesituation.com/
http://www.onlinenewspapers.com/zimbabwe.htm


 36 

However, anecdotal evidence would suggest that there are tens of thousands 
of users.  
 
Facebook is very popular among the urban youth. The Zimbabwe All Media 
and Products (ZAMPS) survey in December 2010 found that 16% of all 
internet users in Zimbabwe accessed Facebook. 
 
It is used extensively to communicate between Zimbabweans livng at home 
and abroad 
 
In the wake of the 2011 Arab Spring uprisings in North Africa and the Middle 
East, ZANU (PF) loyalists in the security agencies arrested and prosecuted 
several people for using Facebook to criticise the government in general and 
President Robert Mugabe in particular. 
 
As of August 2011, Twitter was not widely used in Zimbabwe 
 
Iinternet access is monitored by the government’s surveillance and 
intelligence agencies. However, there have been no reported cases of 
interception or interdiction of internet use. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 37 

News websites 
. 
Zimbabwe Situation www.zimbabwesituation.com compiles news on 
Zimbabwe from different local and international media organisations. It also 
publishes articles and opinion pieces by pro-democracy groups. 
 
Kubatana Kubatana.net  aggregates human rights-related information 
published by the non-profit sector in Zimbabwe as well as running a 
community blog.  The Kubatana Trust of Zimbabwe, supports and strengthens 
the use of email and Internet-based communication strategies amongst 
Zimbabwean NGOs and civil society organisations. Kubatana makes human 
rights and civic education information accessible from a centralised, electronic 
database. It distributes information through an email listserv and sends 
regular email newsletters to thousands of Zimbabwean and international 
subscribers. Kubatana also sends SMS messages to thousands of 
subscribers with headlines and notices of events. It also invites responses 
which are collated and published online. 
 
Change Zimbabwe www.changezimbabwe.com  is a UK based general news 
website, with a general bias in favour of the Movement for Democratic 
Change (MDC) led by Prime Minister Morgan Tsvangirai. 
 
New Zimbabwe www.newzimbabwe.com  is a UK based news website that 
reports on sports, entertainment and general news. The website was 
established in 2003. The same company also publishes a weekly tabloid 
newspaper that focuses on Southern Africa and Zimbabwe in particular.  
 
Zim Online www.zimonline.co.za is a South African based news website run 
by Zimbabweans. It focuses mainly on breaking news and sports news. 
 
ZimbabweJournalists.Com www.zimbabwejournalists.com is a general 
news website, run by Zimbabwean journalists, most of whom are based in the 
United Kingdom. 
 
Zimbabwe Guardian www.talkzimbabwe.com is a London-based online daily 
newspaper which is overtly pro-ZANU(PF) despite its claims to be 
independent. It was launched in 2006. Tel: +44 7958 230 499 
 
This is Zimbabwe www.sokwanele.com/thisiszimbabwe  Blog by the pro-
democracy Sokwanele Civic Action Support Group. This monitors the 
constitution-making and electoral processes in Zimbabwe. 
 
AllAfrica.com: Zimbabwe www.allafrica.com/zimbabwe is the Zimbabwe 
section of a respected international news consolidator site. The Zimbabwe 
section draws most of its material from Zimbabwean news outlets. 
 
Bulawayo24  www.bulawayo24.com  presents sensationalist news stories 
from Zimbabwe and around the world. It focuses on sex, scandal and 
celebrity. 

http://www.bulawayo24.com/
http://www.zimbabwesituation.com/
http://www.kubatana.net/
http://www.changezimbabwe.com/
http://www.newzimbabwe.com/
http://www.zimonline.co.za/
http://www.zimbabwejournalists.com/
http://www.talkzimbabwe.com/
http://www.sokwanele.com/thisiszimbabwe
http://www.allafrica.com/zimbabwe
http://www.bulawayo24.com/


 38 

6. Print Media 
 
Overview 
 
Newspapers are widely read in Zimbabwe’s main urban centres, particularly 
Harare and Bulawayo. 
 
They are mostly bought by relatively affluent people who can afford the 
money to buy them. However, each copy sold passes through the hands of 
many readers. 
 
Newspapers are the only form of media where private ownership is allowed. 
 
Zimbabwe’s small but vibrant private newspaper sector is therefore the source 
of many important breaking stories.  
 
Nearly all newspapers are published in English. 
 
In 2003, the government banned the Daily News, which was Zimbabwe’s only 
independent daily newspaper at the time. 
 
However, after President Robert Mugabe’s ZANU-PF party entered a power 
sharing agreement with the opposition Movement for Democratic Change 
(MDC) in 2009, the Daily News was allowed to resume publishing. 
 
A second independent daily, NewsDay has also appeared since the MDC 
entered government. 
 
The government-controlled Zimpapers group is the largest newspaper 
publisher in Zimbabwe.  
 
Its titles include The Herald, Zimbabwe’s top selling daily newspaper, which is 
published in Harare, and its Bulawayo-based sister paper, The Chronicle. 
 
Zimpapers also publishes two down-market tabloid dailies H-Metro in Harare 
and B-Metro in Bulawayo, along with a stable of weeklies. 
 
Its publications all offer unconditional support to President Robert Mugable 
and his ZANU-PF party in a similar fashion to the state-run Zimbabwe 
Broadcasting Corporation (ZBC).  
 
Most editorial appointments are handled by the Ministry of Information. 
 
Zimpapers is the oldest publisher and commercial printer in the country. It has 
dominated the industry for almost 120 years.  

The group has offices in Harare, Bulawayo and Mutare and commercial 
printing works in Harare and Bulawayo.  



 39 

However, there are also several publications owned by private individuals 
whose editorial line is critical of the government. 
 
Alpha Media Holdings owns the Harare daily newspaper NewsDay, The 
Standard, a Sunday newspaper and the Zimbabwe Independent,   a 
business weekly. 
 
The weekly Financial Gazette is owned by a company linked to central bank 
governor Gideon Gono, but is well regarded for its perceptive and balanced 
political and business reporting.  
 
These and other independent newspapers provide sharp-edged critical 
journalism and are taken seriously by readers. They often set the political 
agenda and keep the nation informed on key developments.  
 
Communities within a radius of 100km from Harare or the second city 
Bulawayo, have relatively easy access to newspapers. 
 
However, they take time to reach more distant rural areas, primarily because 
of transportation and distribution problems.  
 
Bus drivers often make good business selling newspapers to rural 
communities.  
 
Several regional weekly newspapers have a strong following within their local 
circulation area. 
 
These include the Manica Post, which serves eastern Zimbabwe, and the 
Gweru Times in Midlands Province. 
 
The government news agency Ziana publishes a group of eight local 
newspapers through its Community Newspapers Group subsidiary. 
 
Although no daily newspaper sells more than 50,000 copies – each copy sold 
is read by several people, so newspapers are far more influential than their 
circulation figures would indicate. 
 
The Financial Gazette, for example, claims that 10 people every copy of the 
newspaper that is printed and sold. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 40 

Leading newspapers 
 
Daily newspapers 
 
The Herald www.herald.co.zw 
 
The Herald is the leading daily newspaper in Zimbabwe. 

It has an estimated circulation of 45,000, according to research carried out for 
the Media Institute of Southern Africa. 

The Herald forms part of the government-controlled Zimpapers publishing 
group. It has traditionally been a government mouthpiece. 

Since the Global Political Agreement of 2008 led to power sharing between 
President Robert Mugabe’s ZANU-PF party and the opposition Movement for 
Democratic Change (MDC), The Herald has reflected only ZANU-PF views, 
not those of the entire government. 

The Herald is distributed in Harare, Mutare, Bulawayo, Gweru and Masvingo, 
but reaches much further afield, targeting a fairly broad readership.  
 
Editor in Chief - Pikirayi Deketeke  
 
Editor - William Chikoto  
Tel:  +263 4 795 771  
 
Assistant Editor Itayi Musengeyi 
Mob:  + 263 712 807 564 
 
Online editor - Happyness Chikwanha  
Mob: + 263 733 239 930  
 
 
 
Newsday www.newsday.co.zw 
 
Newsday is Zimbabwe’s leading independent daily newspaper. 
 
It was launched in June 2010 by Alpha Media Holdings, a print media group 
owned by Trevor Ncube, a Zimbabwean publishing entrepreneur based in 
South Africa.  
 
In January 2011, the newspaper’s chief executive, Raphael Khumalo, said 
sales were growing well and he expected to reach a daily sale of 45,000 
within three months. 
 
Alpha Media also publishes The Standard, a Sunday newspaper, and The 
Zimbabwe Independent, a business weekly. 

http://www.newsday.co.zw/
http://www.herald.co.zw/


 41 

 
Ncube and his newspapers have always been critical of the Zimbabwean 
government. Ncube himself was stripped of his Zimbabwean nationality in 
2006. 
 
In April 2011 the offices of Newsday were broken into and laptops and 
computers destroyed. The break-in was widely seen as a deliberate attack on 
freedom of the press by state intelligence agents. 
 
Ncube also owns the Mail & Guardian, a weekly South African newspaper 
which shares content with the UK Guardian newspaper.  
 
Editor in Chief: Vincent Kahiya  
Email: vincent@newsday.co.zw 
 
Editor - Brian Mangwende 
Mob: +263 774 872 850  
Email: brian@newsday.co.zw  
 
News Editor - John Nyashanu  
Email: newsroom@newsday.co.zw 
 
 
 
The Daily News www.dailynews.co.zw  
 
The Daily News resumed publishing as a daily newspaper in March 2011 after 
a nine-year absence from the newstands. 
 
Its printing press was bombed in 2002. A year later, the newspaper was 
banned by the government. 
 
The Daily News is owned by its Editor in Chief Jethro Goko. 
 
In its first incarnation, the Daily News was the only independent daily 
newspaper in Zimbabwe with a circulation of 100,000. 
 
It now competes with NewsDay as well as the government-controlled Herald. 
 
Editor in Chief: Jethro Goko 
 
Managing Editor: John Gambanga 
 
News Editor: Stanley Gama 
Mob:  +263 772 898 090 
89 Jason Moyo Avenue, Harare 
 
 
 
 

http://www.dailynews.co.zw/
mailto:vincent@newsday.co.zw
mailto:brian@newsday.co.zw
mailto:newsroom@newsday.co.zw


 42 

 
The Chronicle www.zimpapers.co.zw 
 
The Chronicle is a daily paper published by Zimpapers in Bulawayo. 
 
The government-controlled newspaper has an estimated circulation of 20,000, 
according to research carried out for MISA. 
 
The Chronicle seen a recent decline in market share but still holds fourth 
place for urban adult readership. 
 
Editor - Innocent Gore   
Mob: +263 773 617 107  
Tel: +263 9 888 8888  
Email: editor@chronicle.co.zw   
5th street/9th avenue Bulawayo 
 
 
 
 H-Metro www.hmetrozim.com  
 B-Metro  
 
The H-Metro and B-Metro are city tabloid dailies, published in Harare and 
Bulawayo respectively. 
 
Both newspapers specialise in salacious stories of scandal and gossip. Much 
of their content is shared. 
 
They form part of the government-controlled Zimpapers publishing group. 
 
The Metro tabloids frequently write sensational and damaging stories about 
people who are perceived to political opponents of President Mugabe and 
ZANU-PF.  
 
H-Metro and B-Metro ranked third and fifth respectively in terms of readership 
amongst urban adults. 
 
H-Metro Editor - Lawrence Moyo  
Tel: +263 772 421 337  
       +263 4 795771 
 
B-Metro Editor - Limukani Ncube 
Tel: +263 772 692 444  
       + 263 888871 
 
 
 
 
 

http://www.hmetrozim.com/
http://www.zimpapers.co.zw/
mailto:editor@chronicle.co.zw


 43 

 
Weekly newspapers 
 
The Sunday Mail www.sundaymail.co.zw  
 
The Sunday Mail is Zimbabwe’s leading Sunday newspaper. 
 
It is published by the government-controlled Zimpapers group and has a 
circulation of around 60,000, according to research conducted for MISA.  
 
Distributed in Harare, Mutare, Bulawayo, Gweru and Masvingo it targets a 
general audience in high density residential areas with a content mix of news, 
features, arts, sports.  
 
According to the quarterly ZAMPS media audience surveys, The Sunday Mail 
is read by 31% of people who read weekly papers. 
 
Editor: Brezhnev Malaba 
Tel:  +263 4 795 771 
 
 
The Standard www.thestandard.co.zw 
 
The Standard is the companion Sunday newspaper of NewsDay. 
 
Its circulation is around 35,000. 
 
The Standard belongs to the Alpha Media Holdings publishing group 
controlled by Trevor Ncube. 
 
It has a similar reputation for sharp reporting that is critical of the 
establishment to the other newspapers in the group. 
 
Editor - Nevanji Madanhire  
Tel: +263 4 773 936-9 
 
 
The Sunday News 
 
The Sunday News is published in Bulawayo. 
 
It has an estimated circulation of 18,000 targeting a younger general 
audience.  
 
The newspaper forms part of the state-controlled Zimpapers newspaper 
publishing group 
 
 
Editor: Paul Mambo +263 773 929 363 
editor@sundaynews.co.zw  

mailto:editor@sundaynews.co.zw
http://www.sundaymail.co.zw/
http://www.thestandard.co.zw/


 44 

Tel: +263 4 8888888  
 
The Financial Gazette www.fingaz.co.zw 
 
This financial weekly, printed on pink paper like the Financial Times of 
London, is widely rated as one of the best newspapers in Zimbabwe. 
 
It is owned Modus Publications, a company linked to Reserve Bank of 
Zimbabwe Governor Gideon Gono. 
 
Despite its known affliations to the ZANU-PF establishment, the Financial 
Gazette retains relatively balanced coverage of political events 
 
However there have been instances where its reporting on political figures, 
including the governor himself, has been considered partisan. 
 
The Financial Gazette is published on Thursdays. 
 
Editor in Chief - Hama Saburi 
Mob: +263 772 631 640 
Tel: +263 4 781 571 – 7 
Corner of Harare Street withSpeke Avenue, Harare 
 
 
The Zimbabwean Independent www.theindependent.co.zw 
 
The Zimbabwe Independent is a weekly business newspaper whose 
readership is drawn from the middle classes, business people, policy makers 
and government employees. 
 
It has a circulation of around 30,000 and is mainly read in urban areas. 
 
The newspaper, which was founded in 1996, belongs to Alpha Media 
Holdings, the independent newspaper publishing company which also owns 
the daily Newsday and The Standard, a Sunday newspaper. 
 
The Zimbabwe Independent is generally critical of the establishment and its 
journalists have a reputation for incisive critical journalism.  
 
Its political reporting is widely regarded as reliable. 
 
Editor - Constantine Chimakure 
Mob:  +263 772 802 140 
Tel : 263 (4) 773 930-8 
                    755 123-4 
                    751 351  
3rd Floor Ernest & Young Building, 1 Kwame Nkrumah Avenue, Harare 
  
 
 

http://www.theindependent.co.zw/
http://www.fingaz.co.zw/


 45 

 
The Prime Minister www.zimbabweprimeminister.org 
 
The Prime Minister is a free weekly newsletter published by the Office of the 
Prime Minister. 
 
It was created as a counter-balance to the consistently negative reporting of 
Prime Minister Morgan Tsvagirai and other MDC ministers in the ZANU-PF-
controlled state media. 
 
Soon after its launch in 2009, The Prime Minister was thought to have a print 
run of over 60,000.  
 
By mid 2011, 72 editions had been distributed free of charge in cities and 
towns.  
 
Despite threats by ZANU-PF leaders to close it down, The Prime Minister has 
continued publishing, not least because free newsletters do not require a 
licence.  
 
The Prime Minister is also available online. 
 
   
The Zimbabwean www.thezimbabwean.co.uk 
 
The Zimbabwean was started as an online source of news and information for 
the estimated three million Zimbabweans living outside the country, 
particularly those in South Africa. 
 
It subsequently launched a twice-week paper which is printed abroad and 
trucked into Zimbabwe for distribution every Thursday and Sunday. 
 
The newspaper is edited by Wilf Mbanga, the founder of Associated 
Newspapers of Zimbabwe, the publishers of the original Daily News. 
 
More than 50 Zimbabwean journalists around the world offered their services 
on a voluntary basis to get The Zimbabwean started.  
 
According to the ZAMPS for the fourth quarter of 2010, more than half of The 
Zimbabwean’s readers in Zimbabwe live in the high-density suburbs of the 
country’s towns and cities. 
 
It is one of the most popular newspapers among lower income groups.  
 
Most of its readers are men. 
 
Contact: editor@thezimbabwean.co.uk  
 
 
 

mailto:editor@thezimbabwean.co.uk
http://www.zimbabweprimeminister.org/
http://www.thezimbabwean.co.uk/


 46 

 
Manica Post www.zimpapers.co.zw 
 
Manica Post with a circulation of 8,000, is the largest provincial weekly 
newspaper in Zimbabwe,  
 
It is edited in Mutare on the Mozambican frontier and circulates in eastern 
Zimbabwe. 
 
The newspaper is owned by the state-controlled Zimpapers publishing group. 
 
Editor - Makuwerere Bwititi 
Tel: +263 20 61212 
       +263 20 61212 
       +263 20 61295-7.  
87 Herbert Chitepo Street Mutare 
 
 
Kwayedza www.zimpapers.co.zw 
 
Kwayedza is a Shona language weekly newspaper that belongs to the state-
controlled Zimpapers group. 
 
It is aimed at the lower end of the market and sells around 5,000 copies per 
week. 
  
Editor: Patrick Shamba 
 
 
Umthunywa  www.zimpapers.co.zw 
 
Umthnywa is a Ndebele language weekly that belongs to the state-controlled 
Zimpapers group. 
 
It sells around 2,000 copies per week. Like its Shona language sister paper 
Kwayedza, it is aimed at the lower end of the market. 
  
 
New Ziana/ Community Newspaper Group  www.newziana.co.zw 
 
New ZIANA (Zimbabwe Inter-Africa News Agency) is the official government 
news agency. 
 
Since 2000, it has also run a stable of local newspapers through its 
Community Newspapers Publishing subsidiary 
 
In September 2011, the New ZIANA website listed eight weeklies, but it was 
not clear whether all of them were still published regularly. 
 
 

http://www.newziana.co.zw/
http://www.zimpapers.co.zw/
http://www.zimpapers.co.zw/
http://www.zimpapers.co.zw/


 47 

In 2009, an Open Society report on the Zimbabwean media; Public 
Broadcasting in Zimbabwe www.afrimap.org/english/images/report/AfriMAP-
Zim-Broadcasting-Survey-Nov09.pdf , said the Community Newspapers 
Group consisted of 10 weekly titles with a combined circulation of 41,200 . 
 
That would give an average circulation of just over 4,000 copies per 
newspaper. 
 
The following weeklies were listed on the New ZIANA website in September 
2011: 
 
Chaminuka – Mashonaland East 
Pungwe  - Mashonaland East 
Nehanda Guardian – Mashonaland Central 
Telegraph – Mashonaland West 
Indosakusa – Matabeleland West 
The Times - Midlands 
Ilanga -  Matatebeland South 
Star  - Masvingo 
 
 
Staff at Ziana are subject to the same pro-ZANU-PF editorial control as their 
counterparts at ZBC and Zimpapers.  
 
In 2009 ZIANA signed a co-operation agreement with the Chinese state news 
agency Xinhua, which was due to lead to an exchange of staff, training and an 
exchange of news. 
 
Group Chief Executive - Munyaradzi Matanyaire 
 
Editor: Rangarirai Shoko 
 
Tel: +263 4 251750    
Address Mass Media House, 19 Selous Avenue, Harare 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

http://www.afrimap.org/english/images/report/AfriMAP-Zim-Broadcasting-Survey-Nov09.pdf
http://www.afrimap.org/english/images/report/AfriMAP-Zim-Broadcasting-Survey-Nov09.pdf


 48 

7.  Traditional and informal channels of communication 
 
Traditional channels of communication remain very important in Zimbabwe, 
especially in rural areas. 
 
Rural communities disseminate information through communal meetings 
organised through the chiefs and headmen.  
 
Normally, the word of these leaders is law. Information relayed through these 
authorities is trusted. Anything that bypasses them is treated with suspicion. 
 
However these traditional structures of governance are often manipulated by 
politicians – especially when food distribution is involved.  
 
In rural areas, it is essential for aid agencies to engage the traditional 
leadership in local communication initiatives for aid initiatives to succeed. 
 
School heads and teachers are normally deeply involved in their local 
communities. Humanitarian groups should encourage their involvement in 
communication initiatives.  
 
Teachers are often the best informed people in a community. They are well 
positioned to make assessments of the local situation.  
 
Teachers can be important sources of information before and during 
humanitarian distribution exercises.  
 
They can also relay messages through school children to their parents. 
 
Teachers generally have access to telephones and in some instances to the 
internet. 
 
However, teachers have been consistently targeted by militias during times of 
heightened political tension.  
 
During election periods teachers are often forced to move away from their 
communities, and schools are sometimes taken over by militias and used as 
“re-education centres”. 
 
The Zimbabwean health service has suffered a serious deterioration over the 
past decade, but health workers and health centres still provide a good 
channel for transmitting information, to women in particular.  
 
Health centres are generally perceived to be more politically neutral than 
schools. 
 
The entertainment industry plays a significant role in taking health and other 
messages to people through drama and songs. 
 



 49 

Drama and song are also used to provide political commentary through 
satirical plays and lyrics, particularly in urban centres. 
 
Outside the towns, popular music and drama-based entertainment is limited 
because of the mandatory police permission required to stage events and 
because rural people cannot afford to pay.  
 
However aid organizations and commercial companies do sometimes pay for 
road shows, which provide a combination of entertainment and brand 
promotion or social messaging. 
 
These road shows are popular events and tap into cultural traditions such as 
drumming and dancing. 
 
Communication links between urban-based and rural-based populations have 
improved immeasurably over recent years thanks to mobile telephony:  
 
Information now spreads further and more quickly than ever before despite 
poverty, lack of infrastructure and other constraints restricting physical travel 
between town and country and between Zimbabwean residents and the 
diaspora. 
 
Tight government control of the media has given rise to the use of social 
networking tools such as SMS messages and the internet to share information 
that would not normally be allowed to circulate through official channels. 
 
However, these channels of communication are used with caution they are 
closely monitored by the state security agencies. People fear of arrest or 
prosecution for saying something that the security services might object to. 
  
As a result, there have been very few attempts at using clandestine SMS 
groups to circulate controversial information.  
 
For a brief period anti-Mugabe and anti Zanu-PF jokes did circulate on SMS. 
 
However, a handful of successful prosecutions against individuals for 
“defaming the president”, and a government threat to close down the mobile 
phone company Econet for allowing such traffic, soon put a stop to the 
phenonmenon.  
 
Both of Zimbabwe’s main political parties have used SMS to broadcast their 
messages. 
 
However, the Movement for Democratic Change (MDC), which is routinely 
denied access to state radio and TV by President Robert Mugabe’s ZANU-PF, 
has been quicker to recognise the value of this medium.  
 
In 2000, during the Constitutional Referendum that initiated a decade of 
political antagonism, the anti-Government “No” campaign used the Econet 



 50 

subscriber base to distribute messages, much to the irritation of the 
government. 
 
However, at that time mobile telephone ownership in Zimbabwe was very low. 
 
 During the 2008 elections there was a drive among opposition activists to text 
and phone through voting results to MDC headquarters after the initial local 
count was physically posted outside each polling station.  
 
MDC activists also used mobile phones to photograph the election results at 
each polling station. They were able to later email these photos and upload 
them on websites. 
 
Extensive ballot-stuffing was alleged to have occurred between the initial 
count at polling stations and the secondary count at the provincial level. By 
documenting the initial count, the opposition attempted this kind of rigging. 
 
During the 2008 election period Econet, the country’s biggest cellphone 
network, was castigated by the government for allowing the MDC to send 
political messages by SMS through its mobile network.  
 
The MDC will almost certainly attempt to use SMS to disseminate information 
in forthcoming elections and periods of heightened political tension. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 51 

8. Media resources  
 
Media regulator 
 
Zimbabwe Media Commission/Zimbabwe Media Council  
 
The Zimbabwe Media Commission is a statutory body that licences local and 
foreign journalists and media houses and deals with complaints about media 
behaviour. 
 
It was created in 2010 under the power sharing arrangement between ZANU-
PF and the opposition MDC. It was a direct successor of the Media and 
Information Commission, which was declared unconstitutional by the courts. 
 
That now defunct body, formed in 2002 under the Access To Information and 
Protection of Privacy Act, had been used by the government to harass 
journalists and close down several media houses, including the Daily News. 
 
One of the Zimbabwe Media Commission’s first acts was to issue licences for 
the publication of four new daily newspapers. 
 
In May 2011, the Zimbabwe Media Commission set up a subsidiary body 
called the Zimbabwe Media Council to take over the journalist licensing 
function. 
 
All journalists are legally required to be register with the Zimbabwe Media 
Council annually.  
 
Failure to do so can lead to a fine or a jail term of up to two years. 
 
Although the Zimbabwe Media Commission was set up with the aim of 
creating a more liberal licensing regime, Tafatona Mahoso, who served as 
chairman of its repressive predecessor, retains an influential role as Chief 
Executive of the new body. 
 
The Chairman of the Zimbabwe Media Commissionis Godfrey Majonga, a 
veteran ZBC news presenter. 
 
Zimbawe Media Commission Chairman Godfrey Majonga 
 
Chief Executive - Tafataona Mahoso 
Tel +263-4-703416 
 
 
 
 
 
 
 
 



 52 

Media support organizations 
 
 
Zimbabwe Union of Journalists (ZUJ) www.zuj.org.zw 
 
Formed in 1985, the ZUJ represents all journalists in both the private and 
public sector media in Zimbabwe.  
 
Control of the ZUJ was hijacked by ZANU-PF loyalists at its congress in 2009.  
 
The venue of the meeting was switched at the last minute and only members 
of the state media attended. 
 
President - Dumisani Sibanda 
 
National Co-ordinator - Chakanyuka Bosha 
Email: chakazuj@yahoo.com    
 
Secretary-General: Foster Dongozi 
Mob: + 263 772 433116  
 
Tel: +263-4-783532 
                   783535 
                   783518 
Email: admin@zuj.org.zw 
 zujinfo@gmail.com  
Address: 52 Edmonds Avenue, Belvedere, Harare, Zimbabwe  
 
 
Media Institute of Southern Africa (MISA)   www.misa.org 
 
The Media Institute of Southern Africa (MISA) is a media development and 
press freedom organization based in Namibia. 
 
It was established in1992 to take forward to the Windhoek declaration on an 
Independent and Pluralistic African Press, which highlighted the vital role free 
and pluralistic media play in social, political and economic development.   
 
It provides training, advocacy, research and news exchange facilities and 
denounces the repression of media freedom. 
 
The Zimbabwe chapter was established in 1997.  
 
MISA-Zimbabwe has been effective in providing training for journalists, and 
safe houses and legal assistance in times of need.  
 
It issues provides alerts whenever there is a breaking news item that relates 
to the safety of the media.  
 

mailto:zujinfo@gmail.com
http://www.zuj.org.zw/
mailto:chakazuj@yahoo.com
mailto:admin@zuj.org.zw


 53 

MISA has actively advocated for the liberalisation of broadcasting in 
Zimbabwe. In particular, it has called for the licensing of community radio 
stations and commercial radio stations and transformation of ZBC into a 
public service broadcaster.  
 
Zimbabwe Chapter Chairperson - Loughty Dube 
Tel: 263-4-746838 
Fax; 263-4-776165 
 
National Director: Nhlanhla Ngwenya 
Mob: + 263 7733 031 48 
Email:  nhlanhla@misazim.com  
Address: 84 McChlery Avenue, Eastlea, Harare. 
 
 
Voluntary Media Council of Zimbabwe (VMCZ) www.vmcz.co.zw 
 
VMCZ is a platform for local journalists to fight for self-regulation, instead of 
being subject to direct control of government appointees in the Media 
Commission that licenses media organizations and accredits journalists. 
 
Executive Director - Takura Zhangazha  
Mob: +263 772 125 658 
Tel:  +263 4 708 035 
                    708 417  
Email:  info@vcmcz.co.zw admin@vmcz.zo.zw  
 
38 Harvey Brown Avenue, Milton Park, Harare 
 
 
Zimbabwe Lawyers for Human Rights (ZLHR) www.zlhr.org.zw  
 
The aim of the ZLHR is to foster a culture of human rights in Zimbabwe and to 
encourage the growth and strengthening of human rights at all levels of 
Zimbabwean society. 
 
The organization is open to all lawyers and law students in Zimbabwe who 
support its aims and objectiv.  
 
ZLHR was formed in 1996 and currently has over 100 members. 
   
Executive Director – Irene Patras  
Tel: +263 4 251 468 
                 705 370 
Email: zlhr@icon.co.zw 
Address: 6th floor, Beverley Court, 1000 Nelson Mandela, Avenue, Causeway, 
Harare 
 
 
 

mailto:zlhr@icon.co.zw
mailto:nhlanhla@misazim.com
http://www.vmcz.co.zw/
mailto:info@vcmcz.co.zw
mailto:admin@vmcz.zo.zw
http://www.zlhr.org.zw/


 54 

Crisis in Zimbabwe Coalition www.crisiszimbabwe.org  
 
Crisis in Zimbabwe Coalition is a conglomeration of more than 350 civic 
society organisations that promotes freedom and democratic values through 
the encouragement of dialogue and tolerance and the shaping of ideas by 
Zimbabweans from all walks of life. 
 
It was originally conceived in August 2001 as a response by Zimbabwean 
civic organizations to Zimbabwe’s crisis of governance and legitimacy.  
 
Director – Mcdonald Lewanika  
Mob: +263 912 471 669 
Tel:   +263 4 704 418 
                     798038 
Email: info@crisis.co.zw 
Address: 18 Phillips Avenue Belgravia, Harare, Zimbabwe  
 
  
Kubatana Kubatana.net   
 
Kubatana.net was established in 2001 to aggregate and publish material 
coming from civil society to be shared widely.  
 
It was intended to be a one-stop shop for information about social change.  
 
The founders, Bev Clark and Brenda Burell, believed that electronic 
communication was the ideal mechanism to fill the information gaps within 
civil society and activism in Zimbabwe.  
 
The Kubatana website aggregates human rights and civic education-related 
information published by the non-profit sector in Zimbabwe and makes it 
available from a centralised, electronic database.  
 
Kubatana distributes information through an email listserv and sends regular 
email newsletters to thousands of Zimbabwean and international subscribers.  
 
The organization also sends SMS messages to thousands of subscribers with 
headlines and notices of events. It invites responses which are collated and 
published online. 
 
Kubatana has also pioneered techniques for enabling NGOs to communicate 
easily with grass-roots communities in ways that circumvent state controls on 
the media. 
 
The most notable of these is Freedom Fone.  This freely available software 
allows a computer connected to one or more mobile phone lines to become 
an information line 
 
Callers can listen to one or more recorded messages. 

http://www.kubatana.net/
http://www.crisiszimbabwe.org/
mailto:infor@crisis.co.zw


 55 

 
They can also leave a recorded message of their own for the system operator. 
 
Freedom Fone was originally launched in 2009 to help civic organizations get 
round the Zimbabwean government ban on private radio stations.  
 
Since then, the software has been also been used successfully by NGOs in 
several other countries. 
 
Another messaging initiative pioneered by Kubatana is the vendor-wrapping 
sheet.  This is a single sheet newspaper that doubles as a wrapping sheet. 
 
The sheets are distributed to vendors of items such as fruit and vegetables  
 
Purchasers of goods are encourage to read the text printed on the wrapping 
sheet once they get home and have stored the items which they have bought. 
 
The vendor wrapping sheet contains information on topics such as HIV/AIDS 
and nutrition, and how women can deal with domestic violence. 
 
It also carries poems and other material. 
 
Each sheet carries a mobile phone number to which recipients can send an 
SMS message with feedback and comment on the editorial content. 
 
Manager – Bev Clark 
 
IT Manager - Brenda Burrell 
Brenda@kubatana.net  
  
Tel: +263-4-776008 
                   746448 
Email: admin@kubatana.net  
 
 
 
 
 
 
Zimbabwe Association of Community Radio Stations (ZACRAS) 
www.zacras.co.zw 
 
ZACRAS was established in 2003 as an umbrella body to advocate for the 
licensing of community radio stations in Zimbabwe and support the 
development of community radio.  
 
In August 2011, its membership represented 11 separate community radio 
initiatives.  
 
It is based in Bulawayo. 

http://www.zacras.co.zw/
mailto:Brenda@kubatana.net
mailto:admin@kubatana.net


 56 

 
ZACRAS National Coordinator: Henry Masuku  
Tel: +263 9 77988 
                   77986  
Mob: +263 712 636 682 
                  912 982 134 
Email: henry@zacras.co.zw, henrymasuku@gmail.com 
Address: 7th Floor Pioneer House, Corner 8th Ave & Fife Street,   
Bulawayo 
 
 
Zimbabwe National Editors Forum 
 
This potentially effective grouping has suffered from funding problems. 
 
The editors have rarely met to discuss issues.  
 
The organization is modelled on the Editors’ Forum of South Africa, a highly 
respected body.  
 
Spokesman - Iden Wetherell, Editor of Zimbabwe Independent 
 Mob: +263 772 263 488 
 
 
 
Federation of African Media Women of Zimbabwe www.famwz.org.zw  
 
FAWMZ advocates for a more prominent and equal role for women in the 
Zimbabwean media. 
 
It also monitors the portrayal of women in the media. 
 
The organization was established in 1985 
 
National Director - Angela Makamure  
Mob: +263 772 915223 
Email: famwz@mweb.co.zw    
Address: Suite 6, Whitecroft Building, 57 Central Avenue, Harare 
 
Media Alliance of Zimbabwe 
 
The Media Alliance of Zimbabwe is an association of media organizations 
which promotes freedom of expression and information in Zimbabwe. 
 
It was established in 2004. 
 
Acting Coordinator - Dzikamai Chigura 
Mob: +263 772 263 548 
Tel:   +263 4 776 165  
         +263 4 746 838 

mailto:famwz@mweb.co.zw
mailto:henry@zacras.co.zw
mailto:henrymasuku@gmail.com
http://www.famwz.org.zw/


 57 

Email: maz@misazim.xo.zw  
84 McChlery Avenue, Eastlea, Harare 
 
 
 
Media Monitoring Project of Zimbabwe www.mmpz.org 
 
The Media Monitoring Project of Zimbabwe (MMPZ) monitors and analyses 
news and current affairs on television, radio and the print media in Zimbabwe 
with the aim of promoting responsible journalism.  
 
It determines conformity to international standards of press freedom and 
acceptable professional ethical standards of journalism.  
 
Project Coordinator  - Andrew Moyse 
Tel: +263-4-778115 
                   741816 
Email: andy@mmpz.org.zw 
          monitors@mmpz.org.zw 
Address: 9 Knight Bruce Rd, Milton Park, Harare. 
 
 
 
 
Media production resources 
 
campaigns.  
 
Gary Thompson & Associates 
 
This is a one-stop shop for everything: films, edits and packages advertising 
material; marketing; experienced team and network of graphic designers. 
 
Tel: +263 4 369620 
                  369628 
Email: info@gtaworldwide.com  
Address: 127 Harare Drive, Mt Pleasant, Harare  
 
 
Mighty Movies www.mightymoviespl.com  
 
The company handles TV and radio commercials, documentary films and 
features for local, regional and international clients. 
 
Mighty Movies is one of the biggest and most established media production 
houses in Zimbabwe. 
 
 It is well-equipped and has close links to ZBC.  
 
Chief Executive - Supa Mandiwanzira  

http://www.mightymoviespl.com/
mailto:maz@misazim.xo.zw
http://www.mmpz.org/
mailto:andy@mmpz.org.zw
mailto:monitors@mmpz.org.zw
mailto:info@gtaworldwide.com


 58 

Tel: +263 4 776773  
                   776119  
                   776120 
Mob: 345-3456-3456 
E-mail: productions@mightymoviespl.com 
Address: 7 Kenilworth Road, Newlands, Highlands, Harare. 
 
 
Ideas At Work 
 
This is a well-established film production house that shoots and edits film on 
high quality high definition equipment.  
 
Most of the company’s work is in commercials, but it also shoots drama, 
current affairs and wildlife footage.  
 
Ideas At Work have a studio and production facility, and have worked with 
both corporate and NGO clients. 
 
Kath and Spud Murphy 
Mob: / +263 772 200 327 
Tel: +263 4 90412  
Email: atwork@zol.co.zw 
 
 
Video Promotions www.videopromotions.co.zw 
 
Television production house in Harare.  
 
Video Promotions has a wide range of production and post production 
equipment, and specialises in location commercial work and drama. 
 
Contact - Gaby Memper 
Email: video@mweb.co.zw  
Tel: +263 4 253 291 
                   253 292 
                   797 932 
Mob: +263 912 406 138 
Address: 162 Herbert Chitepo Avenue, Harare 
 
 
Graphic designers 
 
Evans Kutswa 
 
Evans produces excellent graphic design, including websites. 
 
Mob: +263 772 37 0045 
 
 

mailto:video@mweb.co.zw
mailto:productions@mightymoviespl.com
mailto:atwork@zol.co.zw
http://www.videopromotions.co.zw/


 59 

William Chingombe  
 
William is a graphic designer and editor, with many years of experience. 
 
Mob:+263 733 474 513 
 
 
Jenny van Niekerk  
 
Jenny is an experienced freelance graphic designer who can work efficiently 
and effectively to a brief creating a variety of print products.  
 
She can also suggest print companies. 
 
Mob: +263 774 630 113 
Email:  jvndesign@gmail.com  
   
 
Ian Pugh - Blue Apple Design 
 
Formerly based in Bulawayo and now physically based in Australia, Blue 
Apple Design has over 10 years experience doing graphic design work for 
NGOs and humanitarian organisations in Zimbabwe and other countries in 
Southern Africa.  
 
With many contacts in the printing world, particularly in Southern Africa, Blue 
Apple and can undertake design and broker printing contracts remotely. 
 
Contact – Ian Pugh 
Email: ian@blueappledesign.co.zw  
Tel: +61 435800930 (Australia) 
 
 
Cartoonists/Illustrators 
 
Tony Namate  
 
Tony is a political cartoonist who creates cartoons for the Daily News and 
NGOs. 
 
Mob: +263 712 4499 572 
 
Mashet Ndhlovu   
 
An excellent illustrator with a distinctive style who always delivers on time.   
 
He has wide-ranging experience illustrating publications for NGOs and 
humanitarian organisations.  
 

mailto:ian@blueappledesign.co.zw
mailto:jvndesign@gmail.com


 60 

Like most resource people listed in this guide he can be contacted via 
Facebook. 
 
Facebook page: http://www.facebook.com/people/Mashet-
Ndhlovu/100001067656026 
 
 
Freelance TV film cameramen and crews 
 
Linette Frewin  
 
A well-respected camera operator and fixer, with good contacts in the NGO 
world. She has worked extensively for international broadcasters. 
 
Mob: +263 774 108 443 
 
 
Lawrence Thondlana 
 
Freelancer who has worked with Mighty Movies, a Zimbabwean media 
production house. 
 
Mob: + 263 772 465 567 
 
 
Christopher Garatsa:   
 
Freelancer who has worked with Mighty Movies, a Zimbabwean media 
production house. 
 
Mob: +263 772 764 918 
 
 
Tafadzwa Chizvo 
 
A hard-working, talented and well-connected freelance operator and fixer. He 
shoots regularly for Al Jazeera International, but is generally available for 
freelance work. 
 
Mob: +263 772 767 176  
Email: tafichisvo@gmail.com 
 
 
Obrian Mudyiwenyama  
 
A professional artist, film-maker and cameraperson. 
 
Email: flmtrust@live.com 
 
 

mailto:flmtrust@live.com
http://www.facebook.com/people/Mashet-Ndhlovu/100001067656026
http://www.facebook.com/people/Mashet-Ndhlovu/100001067656026
mailto:tafichisvo@gmail.com


 61 

 
 
 
Photographers 
 
Tsvangirai Mukwazhi  
 
Tsvangirai is a leading Zimbabwean photographer and has been covering 
events for a number of publications for well over a decade. 
 
Mob: +263 772 388 744 
 
 
Boldwill Hungwe  
 
Boldwill is an award winning photojournalist based in Harare with 10 years of 
experience. 
 
Mob: +263 7733 4666 
 
 
Desmond Zvidzai Kwande  
 
Desmond is an award-winning freelance photojournalist based in Harare.  
 
He has covered elections, food riots, farm invasions, news proceedings, and 
sport in Zimbabwe.  
 
He won the CNN Multichoice African Photography of the Year 2006 award 
and the Zimbabwe Union of Journalists photography of the year 2005 award. 
 
Mob: +263 772 366 889 
 
 
Shepherd Tozvireva  
 
Photojournalist for the Zimbabwe Independent and Standard, experienced 
and reliable. 
 
Mob: +263 773 302 851 
 
 
 
 
 
Dave Brazier www.davidbrazierphotography.com  
 
Dave is a professional digital photographer with over 20 years experience in 
news, location and studio work. 
 

http://www.davidbrazierphotography.com/


 62 

This includes news photography for AFP, corporate work, album covers, 
public relations events, aerial photography, progress series for the 
construction and mining industry, NGO project documents, case studies, 
educational and promotional material.  
 
Mob: +263 772 369 012 
Email: wideangle@mango.zw  
 
 
 
Outdoor advertising 
 
Alliance Media www.alliancemedia.com  
 
The regional market leader for billboard and outdoor advertising with an 
established presence in Zimbabwe.   
 
Alliance has sites on main the roads in Harare and throughout the country 
including all airports. 
 
Contact: Petronella Chigede or Agnes Chimani  
Tel: +263 4 293 1890 
                   744 529 
Email: zimbabwe@alliancemedia.com    
Address: 44 Mount Pleasant Drive, Mount Pleasant, Harare 
 
 
 
Roadshow Advertising www.roadshowadvertisingint.com  
 
Roadshow is the main company in Zimbabwe to contact for roadshow and 
outdoor events to promote commercial brands and humanitarian messages. 
 
 
Tel: +263 4 778 586 
                   778 635 
Email: sales@roadshowadvertisingint.com 
Address: 12 Glenara Avenue, cnr Samora Machel Avenue, Harare 
 
 
 

mailto:sales@roadshowadvertisingint.com
mailto:wideangle@mango.zw
http://www.alliancemedia.com/
mailto:zimbabwe@alliancemedia.com
http://www.roadshowadvertisingint.com/


 63 

9.Telecommunications 
 
Overview 
 
Mobile telephony is well developed in Zimbabwe and the number of 
subscribers is growing fast. 
 
However, call charges remain high by African standards and mobile phone 
usage is heavily weighted towards urban areas 
 
At least half of all Zimbabweans have a mobile phone. Most people who live 
in areas with mobile phone coverage own a handset and use it regularly. 
 
SMS messaging is very popular. 
 
Health agencies, including the WHO and UNICEF and the Ministry of Health, 
sent hygiene awareness messages to all mobile phone subscribers during the 
cholera outbreak in late 2008 and early 2009.  
 
These urged people to wash their hands, to chlorinate their water supply, and 
to stop their children from playing in puddles.  
 
According to the Post Office Telecommunications Regulatory Authority of 
Zimbabwe (POTRAZ), the mobile network covers 40% of the land area and 
around 90-95% of the population. 
 
POTRAZ said there were 6.5 million registered mobile subscribers in 
Zimbabwe in early 2011, but forecast that this figure would double by the end 
of the year. 
 
Figures issued by the mobile operators themselves indicate that Zimbabwe 
had well over 8.5 million mobile phone subscribers by September 2011. 
 
Smart phones usage is growing slowly. Although data lines and prepaid data 
bundles are available, there is little 3G coverage outside urban centres. 
 
The largest mobile phone company is Econet.  
 
It claimed 5.5 million subscribers in June 2011, but reckoned that only 10% of 
these lived in rural areas.  
 
The company embarked on a major expansion of its network after receiving a 
$45 million loan from a Chinese bank in 2010. It is now reckoned to have the 
best overall network coverage in Zimbabwe 
 
 NetOne is the second largest mobile operator with over 1.5 million 
subscribers and plans to reach 2.5 million by the end of 2011.  
 



 64 

 Telecel, the number three player, said it reached the landmark of 1.0 million 
subscribers in April 2011. 
 
Telecel launched a mobile money transfer service at the end of 2010.    
 
NetOne followed soon after in January 2011.  
 
Econet was expected to launch its own mobile money service in September 
2011. 
 
The state-owned telecoms company TelOne operates most fixed line services 
in Zimbabwe.  
 
The company has a licence to operate mobile services, but has yet to set up a 
network. 
 
According to the International Telecommunications Union (ITU), there were 
379,000 fixed telephone lines in Zimbabwe in 2010 – equivalent to only three 
per 100 inhabitants. 
 
Telecommunications providers are legally obliged to allow government 
security agencies access to their networks on demand.  
 
Most Zimbabwean activists believe that their phone and internet 
communications are routinely monitored by state security. 
 
Individuals who have reason to think they might be monitored by the security 
services– including  human rights activists, journalists, NGO workers and 
MDC activitists - have for years routinely avoided using certain key words in 
emails and phone conversations.  
 
The only reliably discreet communications systems are illegal, unregistered 
VSAT and BGAN installations, of which there are estimated to be a couple of 
thousand in Zimbabwe. 
 
Until recently, all international data and voice communications currently 
passed through the Mazowe Earth Station, Zimbabwe’s only satellite link to 
the outside world, 
 
However, a fibre optic cable linking Zimbabwe to the EASSy submarine cable 
that runs down the coast of East Africa was completed in May 2011. 
 
The government expects this to increase the speed and reduce the cost of 
internet access in Zimbabwe. 
 
Throughout the hyper-inflationary period of 2004 to 2009 frequent power-
outages, lack of diesel for back-up generators and a shortage of spare parts 
severely disrupted the mobile phone networks.  
 



 65 

During this period mobile operators were also constrained by the government 
from charging commercially viable call rates.  
 
Unpaid termination fees led many international networks to suspend their 
roaming agreements in Zimbabwe. 
 
However, since economic stabilisation measures were initiated in 2009 the 
telecoms sector has benefited from significant investment in infrastructure and 
network capability. 
 
As a result, mobile phone ownership has surged. 
 
At the beginning of 2011 new government regulations demanded that all 
mobile subscribers register SIM cards to be registered against validated 
identity cards.  
 
By some estimates this temporarily led to a 30% fall in the number of active 
lines. 
 
However, this drop is likely to be reversed as consumers come to accept the 
new regulations.  
 
During the hyperinflationary period there was a thriving black market in SIM 
cards, and many changed hands without any supporting documentation. 
 
According to POTRAZ, (Post Office and Telecommunications Regulatory 
Authority of Zimbabwe) mobile tele-density increased from around 4% in early 
2008 to 40% by the end of 2010. 
 
POTRAZ forecast that mobile penetration would hit 100% by the end of 2011 
– giving Zimbabwe one mobile phone line for every inhabitant in the country.. 
 
The Zimbabwe All Media Products and Services (ZAMPS) survey reported 
that ownership and usage amongst urban adults had increased to 86% by the 
end 2010. 
 
Call charges are still very high by African standards. Most networks charge 19 
to 25 US cents per minute for pre-paid voice calls and 10 US cents per SMS.  
 
The vast majority of subscribers use pre-paid credit. 
 
A new and innovative service for distributing information - Freedom Fone – 
was launched by the NGO Kubatana in 2009 (see Kubatana’s entry in the 
Media Resources section for full details).  
 
Freedom Fone is free telephony software that allows any individual or 
organization to set up a recorded message information line using a computer 
and one or more mobile phone SIM cards. 
 
Callers can call in to listen to a variety of recorded messages and leave a 



 66 

message of their own. 
 
Internet access in urban areas is growing rapidly, with internet cafés, 3G data 
coverage and wireless hotspots. 
 
However, the cost barrier to entry is still too high for many poor urban 
dwellers.  
 
According to the International Telecoms Union (ITU) there were 1.4 million 
internet users in Zimbabwe in 2010. 
 
However, data from Econet would indicate a much higher figure in 2011. 
 
In June 2011, Econet claimed that 1.8 million of its mobile phone subscribers 
– roughly a third - were accessing the internet on broadband through the 
mobile network. 
 
Econet rolled out a 3G service in Harare and Bulawayo in October 2010. 
 
Telecel expected to launch its own 3G service in late 2011. 
 
Besides offering fast internet access to smartphones with 3G capacity, Econet 
sells stick modems which allow laptop users to access the internet via its 
mobile network.  
 
However the high cost of 3G data makes their use prohibitively expensive for 
most Zimbabweans. 
 
A good source of information on telecoms in Zimbabwe is the website 
www.techzim.co.zw  

http://www.techzim.co.zw/


 67 

 Leading telecoms companies 
 
 
Econet www.econet.co.zw 
 
Econet is the largest and longest established mobile network in Zimbabwe 
with a 73% market share. 
 
It claimed 5.5 million subscribers in June 2011. The company forecast in 
September that year that it would reach 6.0 million by the end of the month. 
 
Econet has announced plans to launch a mobile money transfer service in 
late 2011. 
 
The company spent nearly US$500 million in 2010 and 2011 on expanding 
and upgrading its mobile network. It pledged to build 200 new base stations. 
 
It is now reckoned to have the best overall coverage in Zimbabwe. 
 
Econet is listed on the Zimbabwe Stock Exchange but is controlled by 
Zimbabwean telecoms entrepreneur Strive Masiyiwa. 
 
The company launched its first mobile services in 1998 after a lengthy court 
battle with the government, which had wanted to retain full of the telecoms 
sector.  
 
In 2011, Econet was the only provider of 3G services in Zimbabwe. 
 
The company claimed that 1.8 million of its subscribers were using mobile 
broadband services. 
 
Chief Executive – Strive Masiyiwa 
Marketing manager - Isaiah Ningari 
Tel: +263 4 486121-6 
                   486113 
Email: sales@econet.co.zw 
           info@econet.co.zw 
Address: 2, Old Mutare Rd, Belvedere, Harare 
 
 

mailto:info@econet.co.zw
http://www.econet.co.zw/
mailto:sales@econnet.co.zw


 68 

 
Econet mobile coverage map 2008 
Source: Econet website 
 



 69 

 
 
 
Econet fibre­optic network 
Source:techzim.co.zw 
 
 
 
NetOne www.netone.co.zw/netone  
 
NetOne is owned by the Zimbabwean government.  
 
For many years it had wider network coverage than Econet, since the 
government subsidised the development of NetOne’s rural coverage. 
 
But the company had only 1.5 million subscribers in mid 2011 and was 
suffering from a lack of investment. 
 
Management announced a target of reaching 2.5 million subscribers by the 
year end. 
 
In 2009, the government approved plans to sell a 60% stake in the company 
to private investors in order to provide a much need cash injection for new 
investment. 
 

http://www.netone.co.zw/netone


 70 

In early 2011, the Zimbabwean media reported that South Africa-based 
mobile phone giant MTN was negotiating the purchase of a large stake in 
NetOne.  
 
NetOne launched a mobile money transfer service, OneWallet, in January 
2011. 
 
This allows customers to collect money from a network of paying agents 
around the country and have their salaries paid directly onto their phones.  
 
Marketing manager: Mrs Memory Ndoro-Mandiya 
Tel: 263 4 798111 
Address: 16th Floor Kopje Plaza, 1 Jason Moyo Avenue, Harare,   
 

 
NetOne coverage map 
Source: NetOne website 
 
 
 
 
 
 



 71 

Telecel www.telecel.co.zw  
 
Telecel was the third network to be established in Zimbabwe. 
 
Its majority shareholder is Egypt’s Orascom Telecom.  
 
Telecel has marketed itself as the network for the urban poor. It offers slightly 
lower tariffs than the other two mobile operators and good coverage of the 
poorer city suburbs. 
 
Telecel introduced a mobile money transfer service called Skwama at the end 
of 2010. 
 
Subscribers to Skwama can also open virtual banking accounts without the 
need to provide payslips or proof of earnings and at a minimal cost compared 
to opening a conventional bank account.  
 
Telecel said in April 2011 that it signed up over 1.0 million subscribers. 
 
It was the only network to maintain roaming and post-paid (contract) services 
in the financial crisis years before 2009. The company has capitalised on 
customer loyalty built during that difficult period.  
 
One big attraction is that international voice calls only cost 25 US cents per 
minute – the same as the standard tariff for calls to another Zimbabwean 
network. 
 
Telecel expected to launch a 3G service in August 2011, offering competition 
on both cost and service to Econet. 
 
Marketing Director: Obert S. Mandimika 
Sales and Distribution Manager:  Donald Mupfunya 
Tel: 263 4 748321 
Address: 202 Seke Road, Graniteside, Harare,   
 
 

http://www.telecel.co.zw/


 72 

 
 
 
Telecel mobile network coverage map 
Source: Telecel website 
 
For a more up-to-date Telecel coverage map, see the following dynamic map 
on Telecel’s website: http://www.telecel.co.zw/index-4.html 
 
 
 
TelOne www.telone.co.zw  
 
TelOne is the State-owned fixed line telecoms services provider.  
 
Created when the Post and Telecoms Company (PTC) was broken up in 
2000, TelOne has suffered from under-investment, poor management, 
corruption and a loss of qualified staff to emigration or the private sector.  
 
According to the ITU, there were 379,000 fixed telephone lines in Zimbabwe 
in 2010. However, in practice, many of those lines were out of service. 
 
Telephone lines are frequently disrupted by heavy rain, theft of cables, 
obsolete switching gear and broken infrastructure.  
 

http://www.telone.co.zw/
http://www.telecel.co.zw/index-4.html


 73 

Call charges are high by regional standards, and connections are unstable.  
 
Local calls cost five US cents per minute to other landlines and 18 cents to a 
mobile. 
 
In 2009, the government approved a plan to privatise up to 60% of TelOne in 
order to bring in much needed new investment.  
 
By September 2011, little interest had been shown publicly by potential 
investors. 
 
Tel: +263 (4) 798111         
Address: Runhare House, 107 Kwame Nkrumah Ave, Harare, Zimbabwe 
 
 
Zimbabwe Postal Services (ZimPost) www.zimpost.co.zw 
 
Despite the collapse of many state services and infrastructure, the Zimbabwe 
Postal Service (ZimPost) continues to function, with deliveries to even the 
most remote areas of the country. 
 
You can still confidently expect that all letters posted will be delivered to the 
addressee within a few days.  
 
There are door-to-door deliveries in many urban areas, a parcel service and 
an Electronic Money Transfer service.  
 
The Post Office Savings Bank takes deposits mostly from the lower-paid 
community.  
 
Zimpost is able to deliver to un-addressed and addressed promotional 
materials in the form of fliers, brochures, pamphlets, etc. to private boxes and 
street addresses at affordable rates. 
 
It claims to visit 700 000 addresses throughout Zimbabwe daily from Monday 
to Saturday. 
 
However in rural areas delivery is to post boxes at post offices only.  This 
means that mass mailing is unlikely to work well as a means of 
communication with rural communities. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

http://www.zimpost.co.zw/


 74 

Mobile phones used to gather and transmit health survey data 

In early 2011, the Humanitarian Information Facilitation Centre (HIFC), 
supported by the Danish NGO IMS, initiated a pilot project in Zimbabwe 
utilizing Nokia Data Gathering (NDG) software and the technology of mobile 
telephony to collect, send and analyse data in near real time.  

NDG is a software system developed by Nokia that allows collection of data 
using mobile phones to replace traditional paper-based questionnaires.  

The pilot project was created with the intention of opening communication 
lines between local media, humanitarian aid workers and policymakers. 

Through a partnership with a local NGO working in community health, HIFC 
convened thirteen community health monitors for training with the Nokia 
phones and the data collection software.  

The thirteen monitors conducted drug availability surveys in five districts of the 
country to health workers and patients alike and sent the results to over thirty 
health institutions with their Nokia phones.  

Their work revealed that painkillers and drugs for common ailments were in 
short supply in many areas across the country and that these shortages could 
be attributed to expiration, non-replacement and pilferage. 

A survey conducted amongst the 13 monitors who participated in the pilot 
revealed that the NDG solution is a relatively easy technology that can be 
used across a range of age groups and by any individual who has handled a 
mobile phone before.  

The fact that data goes straight from the field into a pre-existing database 
means increased accuracy through elimination of transcription errors and the 
ability to make informed and prompt responses is enhanced. 

Various partners working in the humanitarian sector have already started 
expressing interest and HIFC expects to roll out this service to more 
humanitarian non-governmental organizations this year. 

http://www.i-m-s.dk/article/hifc-completes-nokia-data-gathering-pilot-project-
zimbabwe 

 

 
 
 
 
 
 
Principal Sources 

http://www.i-m-s.dk/article/hifc-completes-nokia-data-gathering-pilot-project-zimbabwe
http://www.hifc.org.zw/
http://www.i-m-s.dk/article/hifc-completes-nokia-data-gathering-pilot-project-zimbabwe


 75 

 
Zimbabwe All Media Products and Services survey (ZAMPS). 
ZAMPS is an annual survey commissioned by the Zimbabwe Advertising 
Research Foundation to provide information on media consumption and 
products. The core objective of the study is to provide comprehensive 
information on audience patterns and preferences for all media, including 
radio stations, TV channels, newspapers and the Internet 
 
Zimbabwe Advertising Research Foundation 
Shangri-La Estate 
137 Northway, Hatfield 
Harare 
Tel: +263 4 2921535 /577 726 
Executive Director, Colin Moxham – colin@zarf.co.zw 
 
 
Africa Media Barometer - www.fesmedia.org/african-media-barometer-amb/  
A project of the Friedrich Ebert Stiftung, an Africa-specific assessment of 
country media landscapes. 
 
www.techzim.co.zw - good source of information on the Zimbabwean 
telecoms industry 
 
http://winmlambo.com/book/CHAPTER%207.pdf 
 
http://news.brunei.fm/2010/04/15/zimbabwe-eyes-100-pct-mobile-phone-
penetration/ 
 
http://allafrica.com/stories/201005070675.html 
 
http://www.telecel.co.zw/pdfs/press/Harare%20Show%20Telecel%20ZimInd%
20130810.pdf 
 
http://cellphones.einnews.com/news/network-operator/zimbabwe 
 
http://allafrica.com/stories/201011011088.html 
 
http://www.techzim.co.zw/2010/12/guide-to-zimbabwe-connectivity/ 
 
http://www.netone.co.zw/netone/new.show.php?page=new.page2&link=map 
 
http://www.econet.co.zw/eco/ 
 
http://www.pressreference.com/Uz-Z/Zimbabwe.html 
 
http://www.mediainzimbabwe.com/ 
 
http://www.zicora.com/index.php?option=com_content&view=article&id=167&I
temid=72 
 

http://www.zicora.com/index.php?option=com_content&view=article&id=167&Itemid=72
mailto:colin@zarf.co.zw
http://www.techzim.co.zw/
http://winmlambo.com/book/CHAPTER%207.pdf
http://news.brunei.fm/2010/04/15/zimbabwe-eyes-100-pct-mobile-phone-penetration/
http://news.brunei.fm/2010/04/15/zimbabwe-eyes-100-pct-mobile-phone-penetration/
http://allafrica.com/stories/201005070675.html
http://www.telecel.co.zw/pdfs/press/Harare%20Show%20Telecel%20ZimInd%20130810.pdf
http://www.telecel.co.zw/pdfs/press/Harare%20Show%20Telecel%20ZimInd%20130810.pdf
http://allafrica.com/stories/201011011088.html
http://www.techzim.co.zw/2010/12/guide-to-zimbabwe-connectivity/
http://www.netone.co.zw/netone/new.show.php?page=new.page2&link=map
http://www.econet.co.zw/eco/
http://www.pressreference.com/Uz-Z/Zimbabwe.html
http://www.mediainzimbabwe.com/
http://www.zicora.com/index.php?option=com_content&view=article&id=167&Itemid=72


 76 

http://www.kubatana.net/html/sectors/rad001.asp?sector=MEDIA 
 
http://www.balancingact-africa.com 
 
http://changezimbabwe.com/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=
2567 
 
http://wikimapia.org/13296404/VoA-Selebi-Phikwe-2 
 
http://www.zimeye.org/ 
 
 
http://www.oldradio.com/archives/international/zimb.htm 
 
http://radiostationworld.com/locations/zimbabwe/radio.asp 
 
http://radiostationworld.com/locations/zimbabwe/radio.asp 
 
http://www.worlded.org/docs/Publications/idr/pdf/11-2.pdf 
 
http://brage.bibsys.no/hhe/bitstream/URN:NBN:no-
bibsys_brage_12126/1/Ndlela.pdf  
Paper on alternative radio stations in Zimbabwe 
 
http://www.atypon-link.com/INT/doi/abs/10.1386/rjao.8.1.23_1 
Paper on the new generation of clandestine radio in Zimbabwe 
 
http://www.iese.ac.mz/lib/publication/proelit/Dumisani_Moyo.pdf 
New media as monitors of democracy - paper on cellphones and 2008 
elections by Dumisani Moyo 
 
http://www.abyznewslinks.com/zimba.htm 
Listing of Zim publications. 
 
http://www.newzimbabwe.com/pages/zuma27.18898.html 
 
http://www.bulawayo24.com 
 
http://www.i-m-s.dk/article/hifc-completes-nokia-data-gathering-pilot-project-
zimbabwe 
 
http://www.mediainzimbabwe.com/?page_id=324 
 
http://afrimap.org/english/images/report/AfriMAP-Zim-Broadcasting-Survey-

http://brage.bibsys.no/hhe/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_12126/1/Ndlela.pdf
http://www.kubatana.net/html/sectors/rad001.asp?sector=MEDIA
http://www.balancingact-africa.com/
http://changezimbabwe.com/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=2567
http://changezimbabwe.com/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=2567
http://wikimapia.org/13296404/VoA-Selebi-Phikwe-2
http://www.zimeye.org/
http://www.oldradio.com/archives/international/zimb.htm
http://radiostationworld.com/locations/zimbabwe/radio.asp
http://brage.bibsys.no/hhe/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_12126/1/Ndlela.pdf


 77 

Nov09.pdf 
 
http://www.afdevinfo.com/htmlreports/zi82.html 
 
http://www.dailynews.co.zw/entertainment/37-entertainment/2581-zbc-loses-
audience.html 
 
http://www.bizcommunity.com/Article/196/19/56907.html 
 
http://www.globalgayz.com/country/Zimbabwe/view/ZWE/gay-zimbabwe-
news-and-reports-2010#article1 
 
http://www.kubatana.net/html/sectors/rad001.asp?sector=MEDIA 
 
 
 
 
 
 
 

http://www.bizcommunity.com/Article/196/19/56907.html

